Unravelations
  • Home
  • Openbaring
  • English
  • Eens Gered, Altijd Gered
  • Belangrijk
  • Links
  • AVG
  • About

Is de Opname een Duivels Dogma?

6/3/2026

20 Opmerkingen

 
Wie wat tijd spendeert op YouTube, komt soms in een bepaalde loop terecht. Klikt u vaak op video's die over de eindtijd gaan, dan zullen na een tijdje video's worden voorgesteld die ook over dat onderwerp gaan, maar dan van andere sprekers of soms net een ander onderwerp. Dat zijn dan niet noodzakelijkerwijs video's waar u het mee eens hoeft te zijn. Zo zwerven er op YouTube video's rond waar door christenen de meest verschrikkelijke dingen over de leer van de opname worden gezegd. Zonder namen te noemen, wil ik in dit artikel de belangrijkste tegenargumenten tegen de opnameleer behandelen. Want waarom vinden andere christenen dit dan een diabolische doctrine? Is het echt zo gevaarlijk als zij denken? Kunnen we misschien gewoon als broeders en zusters met elkaar in gesprek, zonder meteen met superlatieven te smijten?
"Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn."
​
(1 Thess. 4:17, HSV)
Picture
Wat als de opname níet gebeurt? 
Deze vraag zie ik veel voorbijkomen in video's en artikelen. Het is een soort hypothetische vraag waarbij de positie wordt ingenomen dat de leer van de opname eigenlijk helemaal niet zo klip en klaar wordt beschreven in Gods woord, en er dus een mogelijkheid bestaat dat de christenen die geloven dat de opname vóór de 7-jarige verdrukking gebeurt, ook wel pretribbers genoemd, ernaast zitten. Daarenboven wordt door deze groep verondersteld dat de pretribbers dan massaal in de leugens van de antichrist zullen trappen, het teken van het beest zullen nemen en voor eeuwig verloren zullen gaan. Allereerst geloof ik dat de Bijbel er heel duidelijk over is. De opname wordt in werkwoordsvorm letterlijk genoemd in het bovenstaande Bijbelvers, en is bovendien op veel andere manieren terug te vinden in de Bijbel. Zo zegt Jezus in het Johannesevangelie het volgende:
"In het huis van Mijn Vader zijn veel woningen; als dat niet zo was, zou Ik het u gezegd hebben. Ik ga heen om een plaats voor u gereed te maken. En als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben." (Joh. 14:2-3, HSV)
Antichrist
Ten tweede denk ik sowieso niet dat échte christenen in de leugens van de antichrist zullen trappen en het merkteken zullen nemen. Ook zij kennen immers de schriften als geen ander. Hoe ik dat zo zeker weet? Wel, we zien een heel duidelijke scheidslijn in het boek Openbaring. Enerzijds zien we een groep heiligen (merk op dat er tussen hoofdstuk 6 en 19 nergens over de kerk wordt gesproken) die nog liever hun hoofd eraf laat hakken dan het merkteken te nemen (Op. 20:4), tegenover een groep die zich ondanks de overduidelijke uitstorting van de wraak van het Lam (Op. 6:16) niet wil bekeren van hun zonden (Op. 9:20-21). Het contrast kon niet groter zijn. Het merkteken neem je niet zomaar, maar het is een bewuste keuze die gepaard gaat met het aanbidden van de antichrist (Op. 14:9). Door mensen op de spits te drijven voor de keuze van een merkteken, wordt blootgelegd waar hun prioriteiten liggen. Is hun hart afgestemd op Jezus, of op zichzelf en de wereld?
"Hierna zag ik en zie, een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle naties, stammen, volken en talen, stond vóór de troon en vóór het Lam, bekleed met witte gewaden en palmtakken in hun hand. (...) En ik zei tegen hem: U weet het, mijn heer. En hij zei tegen mij: Dezen zijn het die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun gewaden gewassen en ze hebben hun gewaden wit gemaakt in het bloed van het Lam." (Openbaring 7:9, 14)
Heiligen
Deze grote menigte van heiligen laat dus heel duidelijk zien wat christenen over het algemeen zullen doen tijdens de grote verdrukking. Waarom zou een hypothetisch niet-opgenomen kerk dat níet doen? Een naamchristen was sowieso al niet meegegaan met de opname, als hij of zij niet écht oprecht geloofde in het plaatsvervangende verzoenende offer van Jezus. En die was, als die zijn of haar hart nadien niet op Jezus had afgesteld, inderdaad gevallen voor de leugens van de antichrist. Dat maakt dus helemaal niets uit. Het is ons geloof in Jezus' offer wat het verschil zal maken, niet de opname. Naamchristenen die ten diepste niets van dat evangelie willen weten als het erop aankomt, zullen als zij niet tot andere inzichten komen, sowieso naar het verderf gaan. Of er nu een opname is of niet. Maar nogmaals, ik geloof wel degelijk dat er een opname is. Het was puur een hypothetische stelling.
"Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat u in Mij vrede zult hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen." (Joh. 16:33, HSV)
Loutering
Weer een andere groep christenen meent dat de pretribbers niet goed voorbereid zijn op de grote verdrukking, omdat zij denken aan verdrukkingen te kunnen ontsnappen, zo stellen zij. Dit is een zogeheten stropopredenering. Er wordt bij zo'n drogredenering als het ware een pop van stro, een karikatuur geschetst, die vervolgens wordt aangevallen. Ik ken persoonlijk geen enkele pretribber die denkt aan verdrukking te kunnen ontsnappen. Ik ken wél pretribbers die menen aan dé grote verdrukking te kunnen ontsnappen. Ziet u het verschil? Verdrukkingen zijn van alle tijden, dat heeft Jezus aan Zijn volgelingen beloofd. Tegelijk mogen we weten dat we goedsmoeds mogen blijven: Hij heeft immers de wereld overwonnen. Enfin, tegenstanders van de opname menen dat wij christenen collectief gelouterd moeten worden, omdat dán pas zal blijken of wij waardig zijn. Maar is dat wel zo?
" ... en Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Die Hij uit de doden heeft opgewekt, namelijk Jezus, Die ons verlost van de komende toorn." (1 Thessalonicenzen 1:10, HSV)
Wraak
Ik denk dat christenen die deze positie innemen, niet goed begrijpen wat de functie van de grote verdrukking is. Die functie is namelijk heel anders dan wat zij voorstellen. Het is geen zuivering voor christenen, maar a. een manier om Israël op haar knieën te brengen en te laten zien dat Jezus hun Messias is, en b. een uitstorting van wraak voor degenen die Jezus hebben verworpen. Die wraak jegens de aardbewoners, waarover we in Openbaring 6:16 kunnen lezen, is iets waarvan wij als de kerk verlost zullen worden, stelt Paulus in de tekst hierboven. Deze oordelen van God overtreffen elke voorgaande verdrukking ver in kaliber, zegt Jezus in Mattheüs 24:21. In Jeremia 30 vertelt God verder bij monde van Jeremia dat het een tijd van benauwdheid zal zijn voor Jakob (vers 7). God gebruikt deze oude naam van Israël vaak om te communiceren dat zij op dat moment in zonde leeft. In de rest van dit hoofdstuk wordt duidelijk dat dit een straf is (vers 11b), maar God niet hun ondergang op het oog heeft, maar juist hun verlossing (vers 11a). We zien aan het begin van het boek Openbaring dan ook meteen Israëls berouw:
"Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben. En alle stammen van de aarde zullen rouw over Hem bedrijven. Ja, amen." (Op. 1:7, HSV)
Tetelestai
Met alle respect: Wie denkt dat een christen eerst gelouterd moet worden, om te zien of hij of zij waardig is, begrijpt niet goed hoe het evangelie werkt. Jezus heeft Zélf de straf ondergaan die wij eigenlijk verdienden, en riep toen uit: "Het is volbracht." In het Grieks staat het er nog veel sterker: Tetelestai. Met deze uitdrukking werd in die tijd ook bedoeld dat een schuld volledig was ingelost. Het is niet zo dat Jezus 90% van onze zonden betaald heeft, en wij de restschuld nog moeten voldoen. Nee, Hij heeft álles volledig afgelost. Indien dat niet zo was, zou dat immers betekenen dat wij nog moesten werken voor onze redding, waarmee we direct in zouden gaan tegen datgene wat de hervormers ons juist op het hart probeerden te drukken: Sola Fide. Onze redding is alléén door het geloof, en niet door werken, zoals Paulus in Efeze 2:8-9 zo duidelijk schrijft. En ja, als het goed is komen die werken dan vanzelf. Niet als een voorwaarde, maar als gevolg van onze redding, zoals vers 10 vervolgens zegt. Wie gelooft dat een christen waardig moet worden door het ondergaan van de grote verdrukking, zit ernaast. Niemand is vanuit zichzelf immers waardig, en zonder Jezus' offer zouden we allemaal verloren gaan. Ja, we kunnen loon verdienen of verliezen, maar onze redding blijft zeker. Het zijn onze werken die verbranden in 1 Korinthe 3:11-15, niet wij.
Dit artikel verscheen eerder deze week in de maarteditie van Het Zoeklicht
20 Opmerkingen
M Witteveen
6/3/2026 18:52:38

Wat voor invulling geven christen die niet in de opname geloven dan aan openbaring 20? Het duizend jarig rijk.
Enig idee??ik heb tot nu toe geen antwoord gekregen van christenen/ gelovigen op dit hoofdstuk.

Antwoorden
A.Schaap
6/3/2026 21:06:34

Bedankt voor het artikel en mijn vraag is niet bedoeld om het artikel te bekritiseren, maar heb vragen:
1. Openbaring 11 zegt dat bij de 7e Bazuin Jezus Koning wordt.
15 En de zevende engel blies op de bazuin, en er klonken luide stemmen in de hemel, die zeiden: De koninkrijken van de wereld zijn van onze Heere en van Zijn Christus geworden, en Hij zal Koning zijn in alle eeuwigheid. zie ook Openbaring 10:7
2. die 7e Bazuin lijkt dus het moment dat Jezus terug komt en buj Zijn komst is de Opname en mijn inziens om met Hem terug te komen om te mogen regeren op aarde.
3. Bij de laatste bazuin staan ook volgens Paulus de doden op. Dat is de 7e Bazuin
4. Bij de laatste Bazuin valt Babylon en dat koninkrijk moet eerst vrdwijnen voordat het Koninkrijk van God komt.
5. Waar is Israël bij de opname. Meestal zegt men dat God na de opname met Israël verder gaat. Maar zoals ik de Bijbel begrijp gaan heel veel profetiën over het herstel van Israël. Dan lees ik de twee en 10 stammen en alles wat daarbij is gekomen. Dat laatste is mijn inziens de Gemeente, de wilde olijftak die op de edele olijf is gekomen, bij Israël.
6. Als de opname er wel is, hoe zie je dan het één worden met Israël. Eén Herder één kudde, Joh 10 en Ezechiël 37

Dat zijn zo wat punten die in mijn optiek niet passen bij een opname voordat Jezus terug komt.

En waar lees je dat Jezus terug komt en weer gelijk weg gaat.Ik lees steeds dat hij voor een 2e keer zal komen om hier op aarde te blijven en te regeren met de Zijnen. De Zijnen is dan Israël waar wij dan bij behoren. Dat is mijn inziens ook hst beeld van de 10 stammen die voledig zijn geassimileerd met de volken en waarvan kleine groepen hun identiteit deels hebben behouden.
Maar de Bijbel spreekt over een zeer grote menigte, o.a. in Jesaja 11 bij de 2e Exodus. Juda en Israël komen terug.

Hopelijk kan iemand mij uitleggen hoe deze punten met elkaar rijmen als er eerst een opname is vóór de 7e bazuin. Ik begrijp dat we niet ondr de toorn van God komen, wat de Bazuin en schaalgerichten wel zijn. Ik denk daarom aan Jesaja 11, zoals hierboven genoemd.

Ik heb meer vragen, maar dan wijken we te ver af.

Antwoorden
Admin link
7/3/2026 08:56:14

Dank voor je vragen (: Ik zal ze één voor één proberen te beantwoorden:

1. Dit is inderdaad een bekend tegenargument, alleen staat er in Openbaring 11 niet letterlijk dat Jezus dan ook pas terugkomt om de Zijnen op te nemen. De connectie met de laatste bazuin komt vooral vanuit 1 Korinthe 15:51-52, waar staat:

"Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden."

2. Het moment van de "laatste bazuin" wordt dus vaak vereenzelvigd met de 7e bazuin, alleen zorgt dit voor een aantal problemen. Toen Paulus zijn brief aan de Korinthiërs schreef, was dat ruim 40 jaar voordat Johannes het boek Openbaring zou schrijven, wat zoals de naam al doet vermoeden een openbaring was. Het Griekse Apokalypsos betekent letterlijk zoiets als onthulling: iets wat voorheen verborgen was en nu onthuld of geopenbaard wordt. Paulus was dus nog niet bekend met het idee van deze 7 bazuinen. Als hij dus schrijft over "de laatste bazuin", dan is het logischer aan te nemen dat hij over iets anders spreekt. Ik vermoed persoonlijk dat Paulus naar het zogeheten bazuinenfeest refereert, dat al in Leviticus 23 werd vastgesteld door God. Ik citeer vanuit een recent Unravelations-artikel:

"Er is al eeuwenlang een traditie onder de Joden om tijdens dat bazuinenfeest, dat het begin van het nieuwe Hebreeuwse jaar markeert, een serie bazuinstoten te blazen. Op de Joodse website Chabad wordt deze traditie uitgelegd, en verteld dat er 100 bazuinstoten worden geblazen, waarbij de laatste bazuinstoot extra lang is. Dit voert terug op een oudere traditie, die vanuit de Talmoed kwam. Omdat het woord bazuin driemaal voorkomt in relatie tot het bazuinenfeest, begonnen de rabbi's aanvankelijk met 3x3, ofwel 9 stoten, zodat men in elk geval zeker was dat het er voldoende waren. Hoewel de eerste aanzetten van de Talmoed op zijn vroegst terug te voeren zijn tot 70AD, is het niet ondenkbaar dat deze traditie, net zoals de vele andere tradities waar Jezus bijvoorbeeld tegen ageerde, al ontwikkeld was toen Paulus deze woorden opschreef. Het is dus goed mogelijk dat God hem deze woorden met voorkennis op liet schrijven, en wellicht een hint dat de opname tijdens het bazuinenfeest zal gebeuren, hoewel we het exacte jaar natuurlijk niet kunnen weten."

3. Het opstaan van de doden wordt inderdaad gekoppeld aan de opname, in 1 Thessalonicenzen 4:13-18. Toch is dat niet het enige moment dat er doden zullen opstaan. Er is namelijk een opstanding tot eeuwig leven en een opstanding tot eeuwig afgrijzen (Daniël 12:2). Paulus koppelt het idee van de opstanding uit de doden aan de oogstcultuur die men in Israël gebruikelijk was, in 1 Korinthe 15, waar we ook al over de opname lazen in vers 51 en 52. Hij heeft het daar bijvoorbeeld over het lichaam dat als een kale graankorrel in de aarde gezaaid moet worden, voordat het kan opstaan (vers 37). In hetzelfde hoofdstuk vertelt hij ook dat Jezus als Eersteling opstond uit de dood, maar dat er verschillende ordes zijn. Wanneer we weer teruggaan naar Leviticus 23, zien we er heel duidelijk op welke momenten er geoogst werd:

A. Jezus is de Eersteling, die tijdens Pesach stierf en 3 dagen later opstond uit de dood. Aan het einde van Pesach werd ook een eerstelingenoffer gebracht (Lev. 23:10), het eerste deel van de oogst.
B. Een tijdje later was er de grote oogst, waarbij het gros van de oogst werd ingezameld door de boeren.
C. In vers 22 lezen we echter dat de randen van het veld bij de grote oogst niet helemaal afgemaaid moesten worden. Dat was het deel dat voor de armen bestemd was, de zogeheten nalezing, die pas na de hoofdoogst door de armen werd ingezameld.

Samengevat is de indeling dus:

A. De Eersteling
B. De Hoofdoogst
C. De Nalezing

Ik geloof dat de opname de grote hoofdoogst is, maar dat er na die periode nog een nalezing komt. Er is dus een groot moment waarop Jezus zowel de doden als de levenden tot Zich zal nemen, maar ook een ander moment waarop er nog een restant op zal staan uit de dood. Wanneer we Mattheüs 24 parallel leggen aan Paulus' relaas over de oogsten, zien we heel duidelijk een plaatje ontstaan:

"En Hij zal Zijn engelen uitzenden onder luid bazuingeschal, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenbrengen uit de vier windstreken, van het ene uiterste van de hemelen tot het andere uiterste ervan." (Mattheüs 24:31, HSV)

Jezus koppelt déze inzameling heel duidelijk aan het inzamelen van de Nalezing, aangezien hier gesproken wordt over de vier windstreken (andere vertalingen, zoals de GNB en de CEB, hebben het hier over vier hoeken). Wanneer we goed kijken naar bijvoorbeeld de opstanding der doden in Openbaring 20, valt ook op dat er niets over de levende mensen die nog over zijn, gezegd wordt. Het

Admin link
7/3/2026 08:57:11

(vervolg) gaat enkel over de opstanding der doden, en niet over de opname waar Paulus zo duidelijk over spreekt in 1 Thessalonicenzen 4. Ook wordt daar geen bazuin genoemd. Dit lijken dus 2 verschillende momenten te zijn, met elk hun eigen Bijbelteksten. De verwarring ontstaat alleen doordat veel mensen ze op de grote hoop gooien.

4. De val van Babylon is belangrijk, maar geen noodzakelijke vereiste voor de opname. Wij worden immers opgenomen ten hemel, en juist doordát wij weg zijn, kan God Zijn oordeel over de aarde brengen. Zou God de rechtvaardigen immers samen met de goddelozen wegvagen (Gen. 18:23)? Zeker niet. Doordat wij in de hemel zijn, kan Jezus de aarde klaarmaken voor Zijn échte terugkeer: het moment dat Zijn voet de Olijfberg daadwerkelijk zal aanraken (Zach. 14:4), in tegenstelling tot het moment dat Jezus ons boven op de wolken zal ontmoeten.

5. Israël zal er bij de opname zeker zijn. Maar laten we "Israël" eerst eens duidelijk definiëren. Bedoel je etnisch Israël? Religieus Israël? Ik geloof dat God Zijn volk zeker niet vergeten is, maar de Bijbel is er heel duidelijk over dat een groot deel van de Israëli's aan het einde van de tijd nog niet in haar Verlosser gelooft. De grote verdrukking is dan ook bedoeld om haar op haar knieën te brengen (Jer. 30:5-11), en haar te laten realiseren dat Jezus hun Verlosser is (Zach. 12:10-14). Dat is pas aan het einde van de verdrukking. En dat is dan ook wat we zien in Mattheüs 24:30 (foutief vertaald als stammen van de aarde, dit moet "stammen van het land" zijn - in het Grieks is dat hetzelfde woord).

6. Waar de kerk dus opgenomen wordt vanwege haar geloof in Jezus, zal Israël nog niet worden opgenomen vanwege haar ongeloof (behalve Messiasbelijdende Joden natuurlijk - die mogen alvast mee). Maar liefst 2/3 van de Joden zullen weggevaagd worden (Zach. 13:8-9), maar het volledige restant zal worden gered (Rom. 11:25-26). Bij de wederkomst aan het einde van de verdrukking (Openbaring 19/20) zullen zij zich realiseren dat ze de Messias hebben gekruisigd, berouw tonen en in Hem gaan geloven. Dán zullen ook zij worden toegevoegd aan de kudde. De eersten zullen de laatsten zijn, en de laatsten de eerste.

7. Waar lees je dat Jezus weer terugkomt en gelijk weer weggaat? Nou, nergens eigenlijk. Zoals gezegd is de ontmoeting met Jezus bij de opname in de lucht (1 Thess. 4:13-18), en pas bij de wederkomst zal Hij daadwerkelijk Zijn voet op de Olijfberg zetten (Zach. 14:4, lees ook Op. 19/20). Nogmaals, juist doordat sprekers jarenlang alle teksten op de grote hoop hebben gegooid, is deze verwarring ontstaan.

8. Ook Jesaja 11 past perfect in het mozaïek dat we zojuist vaststelden. We lezen er over het overblijfsel (de nalezing) in vers 11, die nadat zij tot geloof zijn gekomen in hun Messias, uit de vier hoeken (ref. Lev. 23:22, Matth. 24:31) verzameld zullen worden (vers 12) om het 1000-jarige koninkrijk te bevolken.

Hopelijk heb ik zo de meeste vragen kunnen beantwoorden en zie je nu beter het verschil tussen Bijbelteksten die over de opname gaan (1 Thess. 4 en 1 Kor. 15 bijv.) en Bijbelteksten die over de wederkomst gaan (Op. 19/20, Zach. 12, 14, etc.)

Blessings! (:

Fabian Verheij
6/3/2026 23:47:30

Dag M. Witteveen,

Wat heeft 'niet geloven in de opname' volgens u te maken met het Duizendjarig Vrederijk?

Ik denk dat er een nuance is in 'niet' geloven in de opname.

Het is niet zo dat er geen opname is. Er zijn alleen mensen die niet geloven in een vóórtijdige opname. Dan is er wel een opname, maar dat is dan een moment dat samenvalt met de wederkomst. De Wederkomst is het moment, waarin ALLES samenkomt. De allesomvattende glorieuze komst van Jezus.

Dat is de Climax waar de hele Bijbelgeschiedenis vanaf Genesis 3 naar toe werkt. Niet naar een 'tussenkomst' een paar jaar eerder, lijkt mij.



Antwoorden
Laurens Overduin
6/3/2026 21:58:09

De twijfel inzake de opname van de gemeente heeft te maken met het feit dat veel christenen geen snars begrijpen van de unieke positie van de christen en zijn lid zijn van het lichaam van Christus.
Wij hebben niets te maken met de strijd van het volk Israël, dat is een volk met een aardse locatie, en een aardse toekomst, een aards Jeruzalem, het is ook niet onze strijd, want wij voeren geen strijd tegen vlees en bloed maar tegen geestelijke machten in de hemelse gewesten.
In Christus zijn wij een nieuwe schepping, zijn lichaam, Hij het hoofd. Onze locatie is hemels, onze burgerschap is hemels en ons lichaam is een tempel van de heilige Geest, de gemeente eveneens. Wij zijn niet onder de Wet, maar onder de genade.
Dat onze Heer de verworpen Messias is, was de aanleiding om Hem een bruid uit de heidenen te geven. Eenmaal komt Hij Zijn recht om op de troon van David plaats te nemen opeisen, en daar zullen we ongetwijfeld bij zijn maar we zijn geen Joden.
Het je als christen identificeren met de strijd van Israël is het vergeten van je positie. Efeze 1. Daar komt nog bij dat het huidige Israël niets met de God van Israël heeft, en de orthodoxen niets met Jezus. Dat God Zijn beloften aan Abraham m.b.t. het in bezit krijgen van het land, tempel, verlossing van de vijanden voor Zijn nageslacht in vervuling zal doen gaan, erkennen wij als christen uiteraard volledig, maar is niet onze strijd.
We zijn getuigen van een verworpen Messias, die echter Heer is over Zijn huis, de gemeente. We kunnen voor Israël bidden dat ze spoedig zullen zien Wie ze doorstoken hebben, opdat ook zij van genade mogen leven, buiten de werken der Wet.
Als de volheid van de heidenen is binnengegaan, zal de gemeente naar huis gaan, het Vaderhuis hierboven. De opname dus.
Dat we nu meemaken dat de profetie van Zach. 12 in vervulling gaat, zou ons des te meer moeten richten op de komst van de Heer voor Zijn gemeente, want de eindtijd is om Israël te verlossen.
Wij zijn al verlost, en wachten op de Bruidegom. Het heeft lang geduurd, en daardoor verliezen velen blijkbaar hun geloof, maar het is niet ongewoon dat God zo lang mogelijk geduld heeft. Maranatha

Antwoorden
Annet
7/3/2026 08:19:36

Amen, Laurens Overduin, goed verwoord!

Maranatha!! 📯☁️👑

Antwoorden
Fabian Verheij link
6/3/2026 23:36:36

Fijn dat je dit onderwerp aansnijdt, Niko.

Het is wellicht tijd voor een goed gesprek of studie over dit onderwerp. Ik ben zelf met een serie hierover begonnen op weekvandeleek.com omdat ik, sinds heel kort, helemáál niet meer overtuigd ben van het dispensatie denken.

Dat één generatie in 2000 jaar of beter gezegd 6000 jaar, een uitzonderlijke dispensatie zou krijgen en een ontsnapping aangeboden krijgt om uit grote moeite te geraken, komt in mijn beleving helemaal niet overeen met de volledige lijn van het hele NT dat voorbereid op lijden omwille van de naam van Jezus.

Eenvoudig gezegd, als het Jezus zelf, het Hoofd van de gemeente, heeft gekozen om VOL door het lijden te gaan, in trouw, gehoorzaamheid en volharding, en op basis daarvan verheerlijkt is geworden door de Vader, waarom zou het lichaam dan een andere route mogen nemen? Kán dat überhaupt?

Dat de opname beschreven wordt in de teksten die pre-trib gebruikt, geloof ik wel. Maar alle glorie gaat volledig naar de Wederkomst. Dat is de climax. Niet naar een 'tussenkomst' een paar jaar eerder.

Natuurlijk is het geen duivels dogma, maar wel een gevaarlijk dogma. Het veroorzaakt in veel gevallen een geruststellend achteruit leunen. Een virtueel eindpunt dat een piketpaaltje slaat vóór de Grote Verdrukking en daarmee ook vóór Openbaring.

Dat de Openbaring van Jezus zélf is. De enige brief die volledig van Jezus zelf is, maar die door de pre-trib gedachte aan kracht verliest. En dat is wat mij raakte, toen ik begreep dat de dringende briefing van Jezus zélf kwam en bedoeld is om voor te bereiden. Niet op een ontsnapping, maar op een wederkomst en wat daar aan vooraf gaat.

Laurens slaat de deur al dicht voor een dialoog met teveel zelfovertuiging en een diskwalificerend oordeel aan "veel christenen die er geen snars van snappen" Aanmatigend zelfs. Maar ik ben benieuwd naar de meer serieuze vragen of kwesties die A. Schaap. te berde brengt.

Maar goed, je mag ook met me meelezen in de zoektocht die ik nu probeer te beschrijven in de serie > Wat is de waarheid van "The Rapture"?

Antwoorden
Ria
7/3/2026 09:29:07

Een gevaarlijk dogma vind ik het niet. Ik kom zelf uit bevindelijk gereformeerde kring en daar is helemaal geen zicht op de grote verdrukking, opname, vrederijk etc.. De wederkomst met het oordeel is enkel wat nog rest. Daar zie ik veel meer een ‘achteroverleunen’ dan in andere, minder traditionele, gemeentes die bijv. wel de pretrib opname leren.
Ik blijf het ook ontzettend interessant (en ingewikkeld) vinden wat nu de juiste visie is. Ik vond wat het boek ‘Wake Up’ aan inzichten op dit vlak ziet zien, super sterk (pretrib visie). Ook het beeld van de bruiloft en Zijn bruid is zo rijk. Aan de andere kant lijkt de Heere Jezus hier Zelf niet uitgesproken over te zijn. Al vind ik die gelijkenis waarin de heer komt in verschillende nachtwakes ook weer sterk de indruk geven dat er meerdere opnames zullen plaatsvinden in de eindtijd. Het is soms toch ingewikkeld vind ik, met welke bril lees je de Bijbel. En hoe moet je bepaalde zaken interpreteren. Zowel in gereformeerde traditie als zonder die ‘ballast’ van geestelijk ipv letterlijk lezen.
Wat betreft het Oude Testament, het kan natuurlijk goed dat er niet naar een opname verwezen wordt, omdat het een geheimenis betreft wat aan Paulus geopenbaard werd en wat niet voor Israël bedoeld was. Ik weet dat de auteur van de ‘Great Reset van de Schepping’ niet gelooft in een pre-trib opname. Die theorie ga ik toch ook nog eens bestuderen. Ik vind het ook oké dat ik het niet zeker weet. Uiteindelijk is mijn redding gelukkig niet afhankelijk van mijn visie hierin, maar het is sowieso belangrijk om toegerust te zijn. ‘Wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand’.

Antwoorden
Admin link
7/3/2026 09:36:57

Hoi Fabian,

Dank voor je bericht (: Ik wil even reageren op een aantal uitspraken die je doet.

1. Je noemt dat je vindt dat het oneerlijk (mijn parafrase) is als de kerk niet door verdrukking zal moeten gaan, terwijl Jezus wél door enorme verdrukkingen is gegaan. Dat klinkt misschien heel logisch, maar dat is het eigenlijk niet, als we goed kijken naar wat dé grote verdrukking eigenlijk is.

De grote verdrukking is niet zomaar "een verdrukking", maar een specifieke periode in de tijd die bedoeld is om de wraak van God over de goddelozen te brengen, vanwege hun zonden. Lukas noemt dit in Luk. 21:22 dan ook de "dagen van wraak". We weten echter dat de zonden van christenen allemaal al verzoend zijn, dus waarom zouden die "dubbel verzoend" moeten worden? Jezus heeft onze "verdrukking" dus inderdaad al doorgemaakt, waarom zouden wij dat dan nog moeten doen?

Sowieso is het gevaarlijk om gelijkenissen tussen Jezus als het Hoofd en het lichaam van de gemeente te ver door te trekken. Wij zijn dan misschien ín Hem, we zíjn niet Jezus Zélf. Wij hoeven niet de Joodse wetten te vervullen, Jezus wel. Wij hoeven niet gekruisigd te worden om de zonden van de wereld te verzoenen, Jezus wel. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het argument dat je noemt is dus eigenlijk niet valide. Het is gebaseerd op jouw gevoel, en niet op de kaders die de Bijbel daar zelf voor aandraagt.

2. Alle glorie zou naar de wederkomst moeten gaan. Helemaal eens. Ik denk ook inderdaad dat sommige christenen weleens iets teveel focus hebben op de opname, en die belangrijker maken dan Jezus Zelf. Toch is dat niet de essentie van de doctrine, maar een uitwas ervan. Net zoals elke goede doctrine ook haar eigen uitwassen heeft. Goede werken doen is iets heel Bijbels, maar als we dit doen om onze zaligheid te bewerken, gaan we te ver. Leven vanuit genade is mooi, maar als we hierdoor onverschillig worden en beginnen te leven als de duivel, gaan we natuurlijk ook weer te ver. En ook hier kan ik weer lang doorgaan met voorbeelden. We moeten een doctrine dus niet beoordelen op haar uitwassen, maar op inhoudelijke (on)juistheden van de essentie ervan.

3. Het idee van de opname veroorzaakt volgens jou vaak een "geruststellend achteroverleunen". Ook dit is helaas een verkeerde voorstelling van de feiten. Natuurlijk zullen ook hier uitwassen zijn, maar het idee van de opname is juist helemaal niet dat we laconiek achterover kunnen leunen. Paulus (waarvan ik geloof dat hij Hebreeën heeft geschreven), schrijft dan ook de volgende woorden op:

"En laten wij op elkaar letten door elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen." (Hebr. 10:24-25)

Het woordje "onderlinge bijeenkomst" hier is in het Grieks episynagoge, wat slechts op één andere plek in de Bijbel gebruikt wordt: 2 Thessalonicenzen 2:1. Daar gaat het overduidelijk over de komst van de Here Jezus (de wederkomst) én onze vereniging met Hem (de opname). Paulus vertelt, vrij vertaald, in Hebreeën 10 dus eigenlijk dat we de opname niet moeten vergeten, en dat we elkaar moeten aansporen goede werken te blijven doen, temeer omdat we die grote dag kunnen zien naderen.

https://www.blueletterbible.org/lexicon/g1997/kjv/tr/0-1/

Dat veel christenen dit naar jouw idee wellicht doen, invalideert de doctrine dus niet. Het "achterover leunen" is dan ook niet iets wat alleen pretribbers doen. Ik zie het eerlijk gezegd juist veel vaker bij niet-pretribbers. Niet dat ik die doctrine langs die lijnen beoordeel, overigens. Ik beoordeel een doctrine op basis van inhoudelijke (on)juistheden, niet op basis van anekdotes.

4. Ten slotte meen je dat het boek van Openbaring aan kracht inboet door de pretribbers. Ik denk dat je dan niet helemaal begrijpt wat de bedoeling is van het boek Openbaring. De boodschap ervan is als een tweesnijdend zwaard: enerzijds is het een ernstige waarschuwing aan allen om te gaan geloven in Hem Die ons van de ernstige inhoud ervan kan verlossen (met name hoofdstuk 6 t/m 19), maar anderzijds zien we ook duidelijk dat er in de eerste hoofdstukken uitnodigingen in zitten om eraan te kunnen ontsnappen:

"Omdat u het woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, om hen die op de aarde wonen te verzoeken." (Openbaring 3:10, HSV)

Hoewel deze brieven primair bedoeld zijn voor de 7 gemeentes in Turkije in die tijd, zitten er ook profetische perspectieven in verborgen die die tijd ver overstijgen. Zo spreekt Jezus hier over een "uur van de verzoeking" die over de hele wereld komen zal. Dat is nogal wat. Het gaat hier dus niet alleen over verzoeking, maar over een specifiek úúr van de verzoeking. Een periode. Bovendien komt dat moment over de gehéle wereld. Waar in de ge

Antwoorden
Fabian
7/3/2026 14:03:00

Dag Niko,

Dank voor je reactie. Ik wil graag wegblijven van een lange draad met het verdedigen van pro's en con's. Ik ken je getrouwe onderzoek en je hart voor de waarheid en ik lees regelmatig een van je publicaties.

Het gevaar is aanwezig dat 'stellingen verdedigen' niet meer doet dan verharding en afstand van een ander inzicht. Dat merk ik wel regelmatig om mij heen.

Toch wil ik graag op drie punten reageren:

Uit 3:
"Het woordje "onderlinge bijeenkomst" hier is in het Grieks episynagoge, wat slechts op één andere plek in de Bijbel gebruikt wordt: 2 Thessalonicenzen 2:1. Daar gaat het overduidelijk over de komst van de Here Jezus (de wederkomst) én onze vereniging met Hem (de opname)."

> In mijn beleving bevestig je eigenlijk zelf hier de optie dat het heel goed ook om één moment kan gaan.

Uit 4:
"Hoewel deze brieven primair bedoeld zijn voor de 7 gemeentes in Turkije in die tijd,"

Hier staan we denk ik het meest ver uit elkaar. Ik geloof inmiddels helemáál niet dat de Bijbel een boek/brief als Openbaring van Jezus zelf, heeft opgenomen alleen voor 7 fysieke kerkgemeenten in Asia. + wat mogelijke interpretaties voor latere generaties.

En ook hier bevestig je in mijn beleving heel goed de discrepantie tussen opname en wederkomst.

Jezus spreekt dus over specifiek over het uur van de verzoeking zoals de dag van de Heer. Zoals je meldt: Over de héle wereld.

En dan zeg je vervolgens: dat is overduidelijk een hint naar de opname. En dan zeggen we misschien wel hetzelfde als ik zeg: Dat is overduidelijk (duidelijker nog zelfs, wat mij betreft) een hint naar de Wederkomst.

En nog een bevestiging: "Bewaren voor" is niet hetzelfde als "ontsnappen" waarmee het heel goed mogelijk is dat je er wél in bent en er doorheen gaat.

Net zoals Daniel niet ontsnapte aan de Leeuwenkuil, zijn vrienden niet voor de vuuroven en Israel in Egypte 'bewaard' is voor de 10 plagen en er middenin zaten. Maar wel 'gemerkt' werden voor de 10e plaag.

Ik geloofde de Pre-trib, Niko. Maar... het rijmt juist 'niet' met de Bijbel. >>mijn derde punt:

Uit 1:
"Het is gebaseerd op jouw gevoel, en niet op de kaders die de Bijbel daar zelf voor aandraagt."

Als ik die indruk wek dat het om gevoel dan kan dat kloppen, maar het is een gevoel wat uit de Bijbel komt.

Wij worden niet voorbereid op een ontsnapping uit lijden, maar juist op volharding tot het einde.

"Jezus heeft onze "verdrukking" dus inderdaad al doorgemaakt, waarom zouden wij dat dan nog moeten doen?

"Wij hoeven niet gekruisigd te worden om de zonden van de wereld te verzoenen, Jezus wel. En zo kan ik nog wel even doorgaan."

Dit bagatelliseert het martelaarschap van de discipelen, Niko! En alle lijden van martelaren daarna in de geschiedenis.

Deze voorbeelden in de Bijbel zijn niet bedoeld als een 'kijkje in de geschiedenis' Het zijn 'onze' voorbeelden.

Voor mij is het juist het vollédige verhaal van de Bijbel, dat nergens strookt met een uitzonderlijke ontsnapping voor maar één generatie. EN... ook nog alleen die in het welvarende westen.

Want dit is geen boodschap voor vervolgde christenen vandáág! Die werkelijk moeten kiezen tussen Allah en God of tussen Kim Jung Un en God.

Dus ik hoop dat ik je duidelijk heb gemaakt dat het geen bevlieging van mij is, dat gebaseerd is op een gevoel.

Het is wat mij betreft gebaseerd op de werkelijkheid van 2000 jaar geschiedenis na de kruisiging en vele duizenden jaren meer als overzicht in de Bijbel, waar altijd Gods kracht is getoond in het bewaren en beschermen en niet in het weggrissen.

En zeker niet van een stipje in aantallen van een levende generatie in de westerse wereld, "omdat" we op 'het lijden van vervolgde christenen' de interpretatie van verdrukking of grote verdrukking durven gebruiken, omdat het lijden van hen 'ons' beter verklaard kan worden.


Wij zijn al gered doordat wij geestelijk zijn overgeplaatst naar het Koninkrijk, Niko.

Ons fysieke lichaam is niet belangrijk en doet er niet eens toe. de dood is immers al overwonnen. Maar dat neemt niet weg dat wij de gevolgen van ons fysieke vlees hier ook nog gewoon meemaken en ervaren lijden, ziekte, mishandeling, misbruik en de dood.

is er een maat die zegt hoe groot de verdrukking is waarvoor er wel een ontsnapping is geregeld?

Nee, broeder. Ik waarschuw werkelijk voor het grote geloof binnen een heel klein stipje van de mensheid (over de hele geschiedenis) die iets anders zullen krijgen dan alle anderen.

DAT is niet gebaseerd op de kaders die de Bijbel daar zelf voor aandraagt, maar op de interpretatie van een vaste set van enkele teksten, die eigenlijk tegenspreken wat de HELE Bijbel verder verkondigt.

De logica is er gewoon niet. Dat is wat gezocht en verklaard moet worden. En Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, wij weten het niet, is voor mij geen geen argument meer voor wat HIJ allemaal wel 'zou kunnen' dat wij niet kunnen

Admin link
7/3/2026 16:58:15

Dank voor je reactie, Fabian (: Ik reageer even kort op je opmerkingen.

#1: Als ik zeg dat ik melk én suiker in mijn koffie wil, bedoel ik dan alleen suiker? ;-)

#2: Hoe is dit een hint naar de wederkomst? Als die verzoeking over de hele wereld gaat komen, maar mensen daarvoor (Grieks: ek=uit) bewaard kunnen worden, dan is er toch een soort van ontsnapping mogelijk aan die verzoeking (een ander aspect van de verdrukking)?

Als ik zeg dat ik jou zal bewaren voor de ellende die je huis zal treffen, dan neemt dat toch niet het feit weg dat 1. die ellende jouw huis zal treffen en 2. dat jij daar dus niet bij zult hoeven te zijn?

Verder ben ik overigens wel benieuwd hoe jij die 7 brieven dan wél leest? Waren die dan niet gericht aan de gemeentes in Turkije? Schreef Jezus ze aan Johannes? Een soort besloten feestje? ;-)

#3: Ik bagatelliseer niets. Ik erken dat er ook vandaag nog verdrukkingen zijn, dat had Jezus ons immers beloofd in Johannes 16:33. Kijk naar Noord-Korea of Iran bijvoorbeeld. Je haalt hiermee één van de grootste stropopredeneringen van posttribbers van stal. Ik heb dit al tientallen keren uitgelegd, maar op de één of andere manier landt het niet.. Onbegrijpelijk. Daar gaan we nog maar eens een keer:

De grote verdrukking is een verdrukking van een heel andere klasse. Dat zeg ik niet, dat zijn de woorden van onze Heiland Zélf nota bene:

"Want dan zal er een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zijn zal." (Mattheüs 24:21, HSV)

Dit is dus een specifieke periode die er nooit eerder geweest is en nooit meer zal zijn. Dat is dan toch iets heel anders dan de verdrukkingen die mensen door de eeuwen heen altijd hebben gehad? En ik heb toch nooit gezegd dat we daaraan zouden ontsnappen?

Enfin, mijn aanbod staat nog steeds. Laten we nog eens een keer afspreken onder het genot van een bakkie koffie, en hier eens rustig over praten. Je hebt mijn adres en telefoonnummer ;-)

Blessings!

Admin link
7/3/2026 09:38:02

(vervolg)

... Waar in de geschiedenis kunnen wij dit aanwijzen? Dit is overduidelijk een hint naar de opname. Merk ook op dat er staat bewaren vóór, niet bewaren dóór. Ek, staat er in het Grieks. Dat betekent dat je er dus niet eens ín bent. Je hoeft er niet doorheen.

Maar goed, je mag ook met me meelezen in de vele artikelen die ik er nog over zal schrijven ;-)

Blessings!

Antwoorden
Annet
7/3/2026 14:01:20

Precies, Niko! Zoals ik in een vorige reactie ook al schreef, ineens had ik het helder, het verschil tussen verdrukkingen.
Dat de Verdrukking waar wij voor worden gespaard van God Zelf afkomstig is en zoals God's Woord leert, is die altijd (!) bedoeld voor de ongelovigen, de mensen die de Waarheid niet hebben liefgehad (2 Thessalonisenzen 2:10).
Noach en zijn familie en dieren werden gespaard voor de zondvloed, en Lot in Sodom en Gomorrah.

Ik vraag me echt af of tegenstanders van de pre-trib wel echt snappen dat de Grote Verdrukking wraak is die van God Zelf afkomstig is. En als ze dat wel duidelijk weten is dat heel erg, ze schilderen God dan indirect af als een demonisch wezen en slepen iedereen mee in dat gif.
Want hoe erg verkapt moet je beeld van God wel niet zijn als je gelooft dat Hij Zijn volle wraak uitstort over Zijn lichaam, Zijn bruid, Zijn kinderen?
Ik vind het elke keer weer stuitend om te lezen en te horen.

Fabian
7/3/2026 19:18:06

Bedankt voor je toelichting, Niko

Ik denk dat ik best nog eens een kop koffie zou willen drinken om hierover van gedachten te wisselen.

We leven niet zo heel ver uit elkaar.

Maar dan houdt deze uiting van je, met ongeduld en irritatie mij wel wat tegen.

“Ik heb dit al tientallen keren uitgelegd, maar op de één of andere manier landt het niet.. Onbegrijpelijk. Daar gaan we nog maar eens een keer:”

Daar was ik al wat bang voor. De houding van “Als iemand niet begrijpt wat ik zeg, herhaal ik wat ik zeg gewoon een paar keer vaker.”

Dus is het een werkelijke uitnodiging, Niko, als je na twee tegenwerpingen je ongeduld al laat zien?

Je hebt m’n privémail ook, dus als je dat inderdaad graag wil, dan ben je van harte welkom.

Ik denk dat wij het Woord beiden liefhebben en ik heb geen gelijk nodig en was ook niet van zins om ergernis op te wekken.

Maar dit is wat de praktijk lijkt te zijn.

De vraag die we zouden kunnen behandelen gaat wat mij betreft over de urgentie van Openbaring.

Wat is de wérkelijke waarde van de Briefing van Jezus zélf die aan Zijn gemeente onthult hoe het einde zal gaan verlopen? Hij opent en sluit de Bijbel! En hij eindigt met de oproep tot volharding en trouw! Met het vergezicht op de eeuwige toekomst de hoop en de belofte die deze volharding en trouw en het ‘fysieke’. lijden de moeite waard zal maken.

Want dát is mijn vraag en het antwoord vind ik gewoon niet in een ontsnapping, die van Openbaring een kijkvenstertje maakt, omdat het allemaal ‘niet voor ons’ is!

Annet houdt er een zelfde houding op na: Ik begrijp niet dat… Hoe denken ‘zij’ dat…
…God de Bruid en de gemeente zo zou laten lijden…

Dat kan… als je bereid bent om dan óók te geloven dat God dan wél een ontelbare schare ‘onwetenden’ zónder de Geest, onder Zijn wraak brengt EN óók nog onder de druk en vervolging van de antichrist en dat zij alleen door martelaarschap zich kunnen bekeren…

En dan? Is dat dan wéér een andere groep? Horen die niet bij ‘de gemeente’ dan?

Moet je je dát lijden dan eens voorstellen!

Die kennen Jezus en de Bijbel dus nog niet of maar heel beperkt en zijn dus onvoorbereid! Maar die moeten dan wél, en zónder die voorbereiding zowél de antichrist als Gods toorn ondergaan, met een zekere dood kiezen voor bekering en dat zónder de Geest?!

Begrijp je wat ik daarmee wil zeggen, Annet? Dat is geen oordeel over wat jij vindt, maar een vraag!

Dat is dan dezelfde God, toch?

Een schare die niemand kan tellen, en die wél ‘apart’ zo laten lijden en dubbelop nog zelfs?

Wat zegt pre-trib daarvan? Hadden ze maar moeten luisteren, toen het kon?!

Wie heeft dan bepaald dat ik wel tot bekering ben gekomen en een gelijkwaardig persoon als ik, niet?

Ben ik dan beter? Heb ik meer recht op Gods genade? Nee, toch?

Dus daar kom ik niet mee weg, Niko en Annet.

En dan geloof ik vooralsnog, dat wij mét voorbereiding IN de verdrukking juist de houvast en het anker zijn voor die ontelbare schare en er allemaal onderdeel van zijn.

Omdat wij één volk van God zijn die samen door de verdrukking gaan. En als Jezus dan komt met een hemels leger, dan zal ZIJN majesteit ALLES in één keer zal opwekken, tot zich zal roepen en verzamelen. En dat Hij met het kwaad afrekent met Zijn héle bruid en Zijn héle volk achter zich!

Liefs, zegen en groet!

Ik laat het hier nu in dit draadje wel bij. Dus dit is mijn laatste reactie op dit artikel.

Maranatha! ❤️

Admin link
7/3/2026 19:51:26

Altijd welkom, Fabian. Laat je niet tegenhouden door een soms wat gefrustreerde Niko ;-)

Mijn frustratie komt vanuit het feit dat posttribbers vaak dezelfde "argumenten" blijven herhalen, ook al weerleg je ze telkens weer vanuit de schriften.

Ik begrijp heel eerlijk niet hoe dat kan, dus mijn verbazing is en blijft oprecht. Zo over de digitale snelweg mis je daarbij de non-verbale signalen, maar wees maar niet bang hoor. Ik zal niet bijten ^^

Ik stuur je zo even een mailtje, dan kunnen we onze conversatie verder voortzetten :)

Blessings!

A. Schaap
7/3/2026 18:21:18

Bedankt voor uw antwoorden op mijn vragen. Ik zal e.e.a. overdenken.

Verder lees ik met belangstelling de reacties van Fabian en Annet en uw antwoorden daarop

Ik moet zeggen dat ik mij in de reactie van Fabian het meest kan vinden.
Ik moet vaak denken aan het verhaal dat Daniël zijn vrienden in de oven moesten, maar dat geen haar verschroeid was en zelfs geen brandlucht aan hen was.
Er is mijn inziens een groot vetschil tussen verdrukking en Gods toorn. Dat laatste zijn de Bazuinen die de oordelen van God aankondigen en de schalen zijn de uitvoering daarvan.
Verdrukking geldt voor ons allen. Hoe groot die ook is.
Door alle eeuwen is er verdrukking geweest. Denk is wat Rome heeft uitgevreten.

Wat betekent openbaring 18:4. is dat alleen geestelijk of betekent het ook dat er een moment komt dat we werkelijk moeten vertrekken uit het gebied dat Babylon betreft?
Jezus zegt: waakt dan ten alle tijde en bid dat u waardig geacht zult worden om al die dingen die gebeuren zullen, te ontvluchten.....Dit lijkt niet op een opname, maar dat je actief stappen moet zetten. Bijv dat de engelen ons verzamelen om mee te gaan en alles achter te laten zoals bij Lot. Waarheen: naar een veilige plek

Verder lees ik hierboven :

Wij zijn niet onder de Wet, maar onder de genade.
Dat onze Heer de verworpen Messias is, was de aanleiding om Hem een bruid uit de heidenen te geven.

We leven niet onder de wet, dat is juist. Maar de wet is nog altijd, ook voor ons. Het zijn de leefregels van onze Vader en horen bij het Koninkrijk.
Jezus verkondigd ook dat de wet niet vervallen is en wie dat verkondigd zal de kleinste zijn in het koninkrijk van God.

Dat wij als gelivigen uit de heidenen veel hebben veranderd, zoals de Feesten van God en de Shabbat, komt niet omdat de Bijbel ons dat leert.

Om beter te begrijpen dat wijbij Israël horen en niet andersom, moeten we misschien terug naar Jozef

Jozef was onderkoning in Egypte en trouwde met een dochter van een Egyptische(heidense) priester.

kreeg twee zonen
Manasse en Efraïm
Efraïm de jongste kreeg van Jacob in Gen 48 de Eerstgeboorte zegen: Hij zal tot een volheid van volken worden. Hosea spreekt hierover en noemt daar Efraïm als naam voor de 10 verloren stammen ( die allemaal weer bij het Huis van Juda zullen worden gevoegd)

het is toch veelzeggend dat bij de uittocht uit Egypte er Israëlieten werden bevrijd, maar er ook veel vreemd volk mee ging.

Bij het Pesach in Ex 12 zie je dat geen enkele vteemdeling van het Pesachlam mocht eten en een paar verzen later leesje, dat de vreemdeling die is besneden mag eten van het lam. Zijn behoren tot Israël.

Bij de intocht in het beloofde land mochten Jozua uit de stam Efraïm en Kaleb de Kenaziet(vreemdeling) nemens de stam Juda het Land in bezit nemen!!

Maar eerst moest Jericho vallen : 7 dagen lang een rondje en dan op dag 7 nog is 7 rondjes.
7 zegels 7 Bazuinen en dan de 7 schalen.!

Ezechiel 37 het bekende hoofdstuk over de dorre doodsbeenderen die tot leven komen.
vanaf vers 15 lees je dan over de twee stukken hout
1 voor Juda en voor de Israëlieten zijn metgezellen( het huidige herstel)
2e stok voor Jozef die in de hand van Efraïm is en van heel het huis Israël, zijn metgezellen.


Ezechiël 37

21 En spreek tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik ga de Israëlieten nemen uit de heidenvolken waarheen zij gegaan zijn. Ik zal hen van rondom bijeenbrengen en hen naar hun land brengen. 22 Ik zal hen tot één volk maken in het land, op de bergen van Israël. Zij zullen allen één Koning als koning hebben. Zij zullen niet langer als twee volken zijn, en niet langer nog in twee koninkrijken verdeeld zijn.

Jezus zal Koning zijn en de twee Koninkrijken weer tot één maken. JOH 10


Hosea sprrekt veel over Efraïm. er staat in in hst 7
8 Efraïm, met de volken vermengt het zich.

Jeremia 3 zegt:

8 Maar Ik zag, toen Ik vanwege alles waarin het afvallige Israël( 10 stammen-efraïm) overspel had gepleegd, haar weggestuurd had en haar een echtscheidingsbrief gegeven had, dat Juda, haar trouweloze zuster, niet bevreesd werd. Zij ging zelf ook hoererij bedrijven.

Met die echtscheidingsbrief zou dat Huis Israël nooit meer kunnen tergkeren naar de eerste man, volgens de Torah.

Maar toch staat er:

Hosea 1

10 Toch zal het aantal Israëlieten zijn als het zand van de zee, dat niet gemeten en niet geteld kan worden. En het zal gebeuren dat in de plaats waar tegen hen gezegd is: U bent niet Mijn volk, tegen hen gezegd zal worden: Kinderen van de levende God. 11 Dan zullen de Judeeërs bijeengebracht worden samen met de Israëlieten. Zij zullen voor zich één Hoofd aanstellen en uit het land oprukken; want groot zal de dag van Jizreël zijn. 12 Zeg tegen uw broeders: Ammi,
en tegen uw zusters: Ruchama.

Paulus zegt

Romeinen 9

24 Hen heeft Hij ook geroepen

Antwoorden
Admin link
7/3/2026 20:17:24

Dank voor je reactie :)

Het voorbeeld van Sadrach, Mesach en Abednego is een fantastisch voorbeeld trouwens. Ze zijn hierin een type van Israël, die behouden zal worden door de verdrukking.

Daniël zélf is hier echter een type van de kerk, die behouden zal worden _voor_ de verdrukking. Hij is namelijk afwezig tijdens deze gebeurtenis. Hoe kan dat? Waar is hij? Er zijn verschillende opties voor te bedenken:

a. De koning vond dat hij zich niet aan deze wet hoefde te houden.
b. Daniël zat ergens verstopt.
c. Daniël was het land omdat hij als minister zaken moest doen.

De eerste optie is onlogisch en zou niet-consequent zijn. Wetten van Meden en Perzen waren onontkoombaar. De tweede optie past niet bij het karakter van Daniël, die altijd pal stond voor waar hij in geloofde. Dan blijft eigenlijk alleen de derde optie over.

Het is daarom een prachtig beeld van hoe ook christenen het oordeel (want dat is het - het is niet zomaar "verdrukking") kunnen ontlopen.

Het grootste deel van het boek Openbaring staat in het teken van de wraak, de toorn of het oordeel van God dat over de ongelovigen wordt uitgegoten. Dit valt o.a. te lezen in Openbaring 6:16-17, 14:9-10, 16:1-2 en 19:15-16. Het is dus iets heel anders dan mensen denken. Het hele paradigma van "gewoon een beetje verdrukking" moet dus eerste helemaal verdwijnen om het te kunnen snappen. Dit is wat Annet bedoelt met "opeens snapte ik het" :)

De heiligen die we tegenkomen in het boek Openbaring, is dan ook een andere groep dan de "kerk" die we nu kennen. Het hele woord kerk wordt na Openbaring 3 niet meer gebruikt. Dat is opvallend, want Johannes gebruikt het daarvóór bijna 20x. Wat is er veranderd?

De heiligen die je daarna tegenkomt, zijn de mensen die ná de opname tot geloof komen, en dus wél door de grote verdrukking zullen moeten gaan.

Ook het voorbeeld van Jozef dat je noemt, is een fantastisch plaatje van de opname vóór de grote verdrukking overigens. Hij trouwde een heidense bruid vóór er 7 slechte jaren waren. Ook Jezus zal Zijn bruid uit de heidenen thuishalen vóór de 7 slechte jaren beginnen.

Ik hoop dat het zo allemaal een beetje duidelijker wordt. Ik merk dat het een beetje slepende discussies worden nu, dus ik stel voor dat we het hierbij laten. Het geloof in de opname is geen zaligheidskwestie, maar wel een heel troostvolle wetenschap. Ik wens alle lezers veel zegen en wijsheid toe bij het verder bestuderen van dit onderwerp (:

Blessings!

Antwoorden
Peter Weitgraven
7/3/2026 19:46:51

Dank aan iedereen om te mogen lezen dat er gelukkig nog mensen zich verdiepen in het woord van de Here God. Het lijkt wel een beetje op een strijd van welles / nietes en dat is jammer. Ik ben niet zo geleerd als de schrijver en de mensen die hebben gereageerd, maar ik weet wel één ding 100 % zeker en dat geeft rust! De Here Jezus komt ons halen om ons naar Zijn woning te brengen.

Antwoorden
Jannie
8/3/2026 10:32:19

Met interesse heb ik de verschillende meningen en visies gelezen. Wat ik wil delen zal commentaar opleveren maar ik ga het toch doen.
Opgegroeid in de reformatorische hoek ben ik bekend met de "leer" die hier wordt verkondigd. Vanaf 2018 is er veel veranderd in mijn leven waar ik niet over zal uitweiden omdat dit te kwetsbaar is én mij heilig. In 2020 kreeg ik de "leer" met betrekking tot de opname onder ogen en het heeft me een nieuwe kijk op de Bijbel gegeven! En daarna begon er iets te knagen. Deze leer leek wel een vervanging van de eerdere "leer" of kerkelijk systeem of hoe je het maar noemen wilt. Ik ben met vele vragen opnieuw richting God en de Bijbel gegaan. Door Wie of wat liet/laat ik me leiden? Is dat de letter van de Bijbel, mensen of is dat de Geest? De Bijbel is het geinspireerde woord van God jazeker. Maar ik heb niet meer de hoogmoed (die ik had en hier bij sommige herken) en ik besef me meer en meer dat Ik Jezus mag volgen in "het naar de ander omzien en Zijn liefde uitdelen". Gods plan (wat Hij niet laat varen) is veel grootser dan dat wij met elkaar kunnen beseffen mensen en de Bijbel misschien veel dieper. Goede zondag gewenst en een hartelijke groet, Jannie

Antwoorden

Je opmerking wordt geplaatst nadat deze is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Telegram Channel

    Categorieën

    Alles
    Aliens & Demonen
    Already - Not Yet
    Artificiële Intelligentie
    Bijbelstudie
    Bijna Thuis
    Buitenste Duisternis?
    China
    Corona / Complot
    Cryptovaluta
    Debunked: Alverzoening
    Debunked: Calvinisme
    Debunked: Historisme
    Debunked: Molinisme
    Debunked-part-rapture
    Debunked-post-trib
    Debunked: Preterisme
    Debunked: Pre Wrath
    Eens Gered Altijd Gered
    Ezechiël 38
    Ezra's Apocalyps
    Factchecks
    Genesis
    Genezing
    Geopolitiek
    Great Reset
    Grote Verdrukking
    Hebrew Roots?
    Hell's Kitchen
    Interviews
    Islam
    Israël
    Katholieke Kerk
    Kerk In Verval
    Kingdom Now?
    Klimaat
    Mandela-effect
    Nibiru
    Nieuwe Jeruzalem
    Occultisme
    Opname
    Physics Of Hell
    Platte Aarde?
    Prepping
    Profetie
    QAnon
    Recensies
    Satire
    The Last Reformation
    The Shack?
    Welvaartsevangelie

    Archieven

    April 2026
    Maart 2026
    Februari 2026
    Januari 2026
    December 2025
    November 2025
    Oktober 2025
    September 2025
    Augustus 2025
    Juli 2025
    Juni 2025
    Mei 2025
    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Augustus 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    April 2023
    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augustus 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    December 2017
    November 2017
    Augustus 2017
    Februari 2017
    November 2016
    September 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Oktober 2015

Powered by Maak je eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home
  • Openbaring
  • English
  • Eens Gered, Altijd Gered
  • Belangrijk
  • Links
  • AVG
  • About