Cognitieve dissonantie De trip is echter al geboekt, en Dave verwacht dat de flat earthers er wel uit gaan komen. Het zal in december van dit jaar gaan gebeuren. Er wordt van tevoren echter al wel flink gespeculeerd door de flat earthers over hoe Dave vals zou kunnen spelen. Dave legt uit dat dat eigenlijk onmogelijk is, zeker omdat er ook flat earther(s) meegaan die tegelijk zullen filmen. Er proberen steeds meer mensen mee te gaan op deze trip, van beide zijden, om zo meer experimenten te doen, maar daarvoor moet wel geld veel extra ingezameld worden. Ik vermoed echter niet dat dit veel flat earthers op andere gedachten zal brengen. Als we iets geleerd hebben in de 21e eeuw, is het dat als mensen iets niet wíllen geloven, ze zich aan elke strohalm vast zullen blijven grijpen om dat maar niet te hóeven geloven. De moeilijkste argumenten om te weerleggen, zijn namelijk niet de wetenschappelijke, maar de emotionele. Het is precies om die reden dat de meeste mensen in het westen niet willen geloven in bijvoorbeeld een schepping. Maar ook op allerlei andere vlakken zien we deze cognitieve dissonantie. Conclusie
Nogmaals, ik vind dit op zichzelf totaal niet belangrijk. Ik geloof dat het voor onze zaligheid nameloijk helemaal niks uitmaakt of we nu in een globe of een platte aarde geloven, maar de militantie waarmee een aantal binnen deze groep een splijtzwam vormt binnen de christelijke wereld is wel zorgwekkend. Om die reden hoop ik toch dat dit veel van deze broeders en zusters die niet overtuigd wilden worden door mij of andere debunkers, dit experiment toch eerlijk en nauwgezet zullen volgen, en de feiten voor zichzelf laten spreken. Het is vooral een cadeau aan jezelf. Door jezelf af te sluiten van de wereld om je heen en nooit ook maar enig goed argument in overweging te nemen, ontneem je jezelf om diepere waarheden binnen de Bijbel te ontdekken en beland je van de ene dwaalleer in de andere. Vaak zie ik dan ook dat dingen als extreme Hebrew Roots heel goed samengaan met Flat Earth, King James Onlyism of andere zaken in de periferie van het christendom. Natuurlijk zal ik ook zelf een open mind moeten houden, maar laat ik zeggen dat ik hoogst verrast zal zijn als het experiment in december iets anders uitwijst. Desondanks verandert dat niks aan mijn geloof in Jezus ;-) Blessings!
48 Opmerkingen
Mathijs Sterk
20/6/2024 17:45:31
Goedemiddag broeder,
Antwoorden
Mathijs Sterk
20/6/2024 19:07:29
Excuses broeder, die links had ik nog niet gezien, ik ga ze even doornemen.
erik
20/6/2024 20:52:11
Misschien niet oppervlakkig, maar wel heeeel er uitgesproken voor de aarde als een bolletje. Lees eens het scheppingsverhaal goed als je wilt. God schiep de aarde: Genesis 1: 14, daar staat dat er lichten gemaakt werden áán het uitspansel op de 4e dag. Als de aarde dus al eerder geschapen is (lees de eerste 13 verzen) waar draaide de aarde dan omheen voordat de zon er was??
Cootje
21/6/2024 00:16:20
Helemaal met jou eens Matthijs Sterk,
Antwoorden
elin
20/6/2024 18:52:08
Goed gezegd, Mathijs Sterk 👍🏻👍🏻
Antwoorden
L.Overduin
20/6/2024 19:11:13
Is de aarde niet eerder een vierkant dan? 😉
Antwoorden
erik
20/6/2024 20:55:36
Zou ook hel goed kunnen, God maakte het uitspansel om scheiding te maken tussen water en water en Hij trok een cirkel op de aarde. Het uitspansel zou dus best gefundeerd kunnen zijn op een vierkant platvlak wat groter is dan de cirkel (ijsmuur). Er zijn van de oude Inka's plattegronden van de aarde die aangeven dat er zich achter deze ijsmuur nog meer land bevindt.
Antwoorden
Jesse
20/6/2024 21:26:26
Je kon wel eens gelijk hebben. Google maar eens op square and stationary earth. Andere uitleg zou wellicht kunnen zijn dat de vier hoeken een soort van metafoor zijn voor de uiteinden der aarde of de windrichtingen ( van het kompas). Laten we in ieder geval als broeders en zusters in Christus open staan voor andere ideeën dan we gewend zijn. Zolang we alles blijven toetsen aan de bijbel kan er weinig mis gaan. En vergeet niet hoe groot de misleiding zal zijn in de laatste dagen..
Antwoorden
Iman
20/6/2024 21:08:12
Goedenavond broeders en zusters,
Antwoorden
Marcel Smit
22/6/2024 11:45:53
Helemaal mee eens Imam. Wanneer je twee theorieën naast elkaar zet en deze objectief vergelijkt in het licht van de Bijbel.
Antwoorden
Robert
20/6/2024 21:53:35
Ik begrijp dat heliocentrisme vs geocentrisme, rond draaiende aarde vs stilstaande aarde niet meer ter discussie staat? Is de aarde niets meer dan een planeet (dwalende ster)?
Antwoorden
L.Overduin
21/6/2024 12:08:55
Vlgs mij hebben velen hier nog nooit een live filmpje vanuit het spacestation gezien. Soort middeleeuws bord voor de kop.
Antwoorden
M vd wulp
21/6/2024 14:51:56
Ik ben het met u eens. Plotseling denken ongeschoolde mensen het beter te weten dan degenen die ook nog in deze sector werkzaam zijn. Tevens wil men niet horen dat je de bijbel niet kan lezen zo als zij beweren. Alles is ook NASA terwijl die een eigen idee en programma heeft, wat wel eigenaardig bedrieglijk is. De reden daarvoor kan van alles zijn. Er zijn meerderen die aan ruimtevaart doen. Maar deze christenen hebben géén onderwijs gehad in ruimtevaart en ook helemaal geen connectie of wat dan ook.Kom met iemand of meerderen op de proppen die dat wél heeft gehad en kan bewijzen dat alles fake is . geweest. Dan zou het nog geloofwaardig kunnen zijn. Masr nu, nee, ze maken zich zelf belachelijk vind ik.
Antwoorden
Peter
21/6/2024 15:31:42
Dus de "geschoolde" mensen die evolutie theorie uitdragen moet ik ook geloven? Of zijn net als met "planeet aarde" niet alle wetenschappers het unaniem erover eens?
L.Overduin
21/6/2024 18:33:44
De evolutietheorie is een niet waarneembare geaccepteerde leugen teneinde de mens wijs te maken dat God niet bestaat. Niemand heeft ooit God gezien, die woont in een ontoegankelijk licht dus moeten we het hebben van openbaring, en dat is het Woord.
Antwoorden
Peter
21/6/2024 23:43:07
Er staan wel meer zaken in de Bijbel die als onnozel bestempeld worden door de wereld. Daar ligt mijn zorg niet.
Antwoorden
Peter
21/6/2024 23:47:33
En toch nog even over die "uitvindingen van goddeloze". Er worden dingen ontdekt, dingen die er zijn. Hoe we daarmee omgaan laat zien hoe wij als Christen leven. Gebruiken we een internet voor porno of om de Bijbel online te zetten.
Antwoorden
Wim van der Boor
23/6/2024 21:36:20
Vroeger las ik veel boeken van Willem Ouweneel waarin hij duidelijk liet blijken dat hij de jonge aarde visie huldigde en dat ook met zeer aannemelijke bewijzen beargumenteerde.
Antwoorden
Wim van der Boor
24/6/2024 07:02:59
Ik heb een groot deel van de video's van Ken Ham gezien en stem daar voor het overgrote deel ook mee in, want ik ben ook een jonge aarde creationist,.Verdenken is wel een heel bezwarend woord. Ik verdenk Ken Ham daar niet van. Hij heeft zelf aangegeven, in het gesprek op Youtube met Justin Peters, dat hij geen vrijmetselaar is. Maar het is wel mogelijk, dat hij dat was toen hij voor NASA werkte en beweerde zelf astronaut en in het vacuüm van de ruimte te zijn geweest. Niet alle (ex)vrijmetselaars laten zich daar over uit. De bekende evangelist Billy Graham deed dat o.a. niet. De exvrijmetselaar Joop van Baaren, de schrijver van de bekende Moria brochures, deed dat wel en hij was zich er ook van bewust dat er bij de vrijmetselaars ook oprechte christenen zaten. Hij rade aan om deze geheimzinige organisatie de rug toe te keren.
L.Overduin
24/6/2024 16:27:01
Ik geloof ook dat een banaan recht is maar dat wat je ziet slechts een illusie is. 🤫
Antwoorden
L.Overduin
25/6/2024 11:05:11
Jes.40
Antwoorden
Laurens, ik bewonder je dappere poging, en normaal zou ik zeker geen partij kiezen voor de flat earthers, maar het Hebreeuwse "chug" in Jesaja 40:22 kan ook vertaald worden als cirkel. Dat bewijst dus in zichzelf nog niks.
Antwoorden
28/8/2024 13:08:15
jawel hoor: openbaring 20: 9
Wim van der Boor
25/6/2024 15:28:00
Ik begrijp het probleem niet zo goed. Wat is het probleem eigenlijk? Kan een cirkel echt niet vierkant zijn? Volgens mij kun je toch een vierkant om een cirkel heen tekenen? Dan is in geval van de platte aarde de binnenkant van Antarctica een cirkel en de buitenkant, van Antarctica of het einde van de aarde met de vierhoeken, het vierkant. Hier een leuk linkje naar een oud programma van Peter Scheele om dat te verduidelijken:
Antwoorden
Sorry, Wim.. De tand van Scheele is een polygoon. Een veelvorm. Driedimensionaal dus. Als je dit hard wilt maken, is het vierkant dus van onder naar boven gepositioneerd. Neem je de "hoeken van de aarde" heel letterlijk, dan zul je moeten bewijzen dat er dus Joden aan de onderkant van de aarde wonen (Jes. 11:12). Hoe ademen die dan? Zijn zij ook in de koepel? En schijnt de zon daar dan ook? Zie je al waar dit naartoe gaat? Ik hoop dat ik je de rest niet uit hoef te leggen (;
Wim van der Boor
25/6/2024 20:49:52
Natuurlijk weet ik ook wel dat het niet het zelfde is.
Antwoorden
Nee, een cirkel is iets anders dan een vierkant, Wim. Ze zijn per definitie tweedimensionaal. De vorm die jij noemt is driedimensionaal.
Antwoorden
Peter
25/6/2024 22:17:09
Helemaal mee eens. De schrijvers van de Bijbel hadden het wereldbeeld van een platte aarde met een gewelf.
"Helemaal mee eens. De schrijvers van de Bijbel hadden het wereldbeeld van een platte aarde met een gewelf."
L.Overduin
26/6/2024 08:43:44
De schaduw van de aarde op de maan is over de gehele aarde te zien als een cirkel, en dat de maan een bol is kun je met het blote oog zien. Dat bedoel ik met de satirische opmerking, dat je jezelf wel wijs kan maken dat een banaan recht is, maar dat is niet wat je ziet. Wat je ziet is dat de aarde een bol is.
Antwoorden
Harold
27/6/2024 07:54:09
Als ik de reacties hier zo lees, is het maar goed dat onze redding afhangt van ons geloof in het kruis en niet in ons geloof in de vorm van de aarde.
Antwoorden
Annet
27/6/2024 13:42:53
My bad, lees nu dat je de discussie wou sluiten, Niko.
Annet
27/6/2024 13:35:50
Beste Harold,
Antwoorden
Jan
9/7/2024 22:57:23
Als we op een aardbol leven en rondzweven in de ruimte is er een mogelijkheid dat er buitenaardse aliens ons kunnen gaan bezoeken . (Iets wat ikzelf overigens niet geloof ) maar het zou mogelijk zijn volgens heel veel berichten in de media tegenwoordig .
Antwoorden
erik
10/7/2024 16:43:25
Hoi Jan en ook anderen die "ervan uitgaan dat de opname van de gemeente vóór of tijdens de grote verdrukking plaatsvindt'.... heb je er wel eens bij stil gestaan dat dat misschien anders zou kunnen zijn dan hetgeen ons is geleerd?
Antwoorden
Peter
10/7/2024 23:00:25
Ik verwacht dat de meeste hier gegrond zijn in Zijn Woord. Dus als zaken anders lopen dan gedacht dan zal dit zich uitwijzen.
Douwe Scheepsma Szn
16/7/2024 22:32:56
Als ik de reacties hier lees Niko ben ik bang dat jij in 'vrije kringen' zit, bekend bent, waar men niet ECHT in de Heer Jezus geloofd. Meerdere keren vind je in het Johannes Evangelie dat mensen in de Heer Jezus geloofden, maar toch niet bekeerd, wedergeboren waren. We vinden het bijvoorbeeld in Joh. 2:23-25.
Antwoorden
Douwe Scheepsma Szn
22/7/2024 12:01:06
Allereerst moet ik stellen Niko dat ik jaloers ben op de duidelijkheid waarmee jij zaken kunt verwoorden! Een gave... (gift)! Met mijn reactie probeerde ik aan te geven dat er in kringen van wat jij extreme 'free gracers' noemt, allerlei dwaalleer én (als vrucht daarvan) moreel kwaad voorkomt. Zo heb je op Urk 'De Belofte', voortgekomen uit het werk van Ab Klein Haneveld (die zich ingedrongen had bij een groepje vrije baptisten die wel een gemeente wilden beginnen op Urk). Zo ontkent AKH de Drie-eenheid (en het eeuwig Zoonschap van Christus). In dat soort kringen zie ook dat dit soort leringen (als platte aarde) min of meer welig tieren. Men heeft het er wel over het geloof in de Heer Jezus, maar allerlei andere (dwaal)leringen staan centraal en allerlei moreel kwaad wordt getolereerd (laat men aan de Heer over...). M.b.t. de aarde leert AKH trouwens dat wij op de binnenkant van het aardoppervlak leven...
Dank voor je toelichting en de mooie woorden (: Ik ben het zeker met je eens dat er inderdaad een hoop randzaken naar binnen sluipen die totaal niks te zoeken hebben in de gemeente.
L.Overduin
1/8/2024 16:59:19
Heb twee geromantiseerde verhalen gelezen van Brian Godawa over Henoch en Noach waarin hij stelde dat de oud testamentische volken inclusief de Israëlieten, toch een zelfde wereldbeeld hadden van een platte aarde met een domegewelf ondersteund door pilaren. Blijkbaar vond Yahweh het niet nodig hen toen al een meer wetenschappelijk verantwoord beeld van het ware systeem mee te geven. Maar eerlijk gezegd wisten de ouden toch ook niets van electriciteit, atomen en genen, dus die kennis is toch echt een gevolg van toenemend inzicht. Het feit dat God de hemel en de aarde schiep blijft fier overeind, want de kennis van de ongelofelijke complexiteit van al het geschapen zou ook een wetenschapper tot aanbidding moeten brengen, maar in hun afkeer van een macht boven hen die ze niet willen aanvaarden is er een evolutie theorie ontwikkeld die zo stompzinnig primitief is dat deze moderne wetenschappers nu niet onderdoen voor eerder onwetende simpele zielen die niet beter wisten. Als iemand beweert dat een Jumbo jet het resultaat is van eeuwenlang toevallig bij elkaar komende stukken aluminium, koper en aardolie zouden ze je terecht uitlachen gezien de complexiteit van het gehele systeem, maar wat God geschapen heeft en nog veel complexer is schrijft men aan die toevalligheid toe. Wie is nu de grootste onbenul, de moderne wetenschapper of de onnozele oude wereldbewoners? U mag het zeggen.
Antwoorden
Annet
5/8/2024 13:10:41
Mooi beschreven.
Antwoorden
erik
5/8/2024 22:24:54
Hallo Annet, ok mooi beschreven hoor, alleen wat ik niet begrijp waarom je zo over "van nature voorkomende stoffen", E-nummers en Additieven uitweidt als een reactie op een onderwerp over "platte aarde".
Annet
6/8/2024 13:17:26
*Opmerking bij mijn reactie wat betreft de aardbei afbeelding:
Annet
7/8/2024 14:29:12
Hallo Erik, Je opmerking wordt geplaatst nadat deze is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
Categorieën
Alles
Archieven
April 2026
|