Waakzaam Het valt me op dat christenen in de laatste groep dit vers vaak misbruiken als mandaat om maar niet waakzaam te hoeven zijn, en gewoon door te kunnen gaan met het leven van hun leven. Zich volledig op hun carrière te kunnen storten, of hun hobby's. Dat is natuurlijk lang niet altijd zo, maar die groep is er wel degelijk. Verlangen zij, als onderdeel van de bruid van Christus, dan niet naar de bruiloft? Het is toch wel een beetje gek als een bruid zou zeggen over haar bruiloft en bruidegom: "Ach, ik zie wel wanneer hij komt. Die pyamabroek zit veel lekkerder. Misschien kan ik tegen die tijd nog wel ergens een trouwjurk krijgen." In hetzelfde hoofdstuk wordt immers óók opgeroepen om waakzaam te zijn! Waarom zouden die verzen minder aandacht verdienen dan de tekst over het dag en het uur? "En leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is. Zo ook u, wanneer u deze dingen zult zien gebeuren, weet dan dat het nabij is, voor de deur. (...) En wat Ik tegen u zeg, zeg Ik tegen allen: Wees waakzaam!" (Markus 13:28-29, 37, HSV) Seizoen Het andere uiterste is naar mijn idee ook zeker niet goed. Het roepen van allerlei data wanneer Jezus misschien terugkomt kan mensen soms erg teleurgesteld maken, vooral als dat met veel stelligheid geroepen wordt en er (wéér) niets gebeurt. Dit kan leiden tot afbraak van het geloof van velen. Ook speculatie over specifieke data heeft die potentie, zelfs wanneer er disclaimers bij worden geplaatst. Dan moet ik eerlijkheidshalve ook naar mezelf kijken. Het zal u opgevallen zijn dat ik daar de laatste jaren steeds minder stellig in ben geworden. Liever kijk ik wat globaler naar gebeurtenissen, zonder er een specifieke dag of uur aan te verbinden. Ik geloof bijvoorbeeld dat het niet waarschijnlijk is dat wij christenen nog 10 jaar op de opname uit 1 Thessalonicenzen 4 hoeven te wachten. Sommige Bijbelleraren zeggen dan ook terecht: "We kunnen de dag of het uur niet weten, maar het seizoen wél!" Daar ben ik het wel mee eens. Het houdt de hoop in ons levend en wakker, maar voorkomt tegelijk teleurstellingen bij anderen. Context Dat is eigenlijk ook de strekking van Markus 13: het wijst immers op het zacht worden van de tak van de vijgenboom. Dat is een verwijzing naar de lente, en de zomer die erop volgt. Ik bedoel hiermee niet per sé een letterlijke zomer. Het kan evengoed een referentie zijn naar het feit dat het "seizoen van de eindtijd" is aangebroken. Ik geloof dat dat seizoen inderdaad is aangebroken. Het precieze moment wil ik niet over speculeren, ook het jaar niet of het létterlijke seizoen. Jezus' wederkomst kan evengoed in de winter zijn (vers 18). Maar we zien voor onze ogen gebeuren dat de vijgenboom tot bloei komt. En niet alleen die boom, maar álle bomen, meldt Lukas zelfs. Wat Jezus hier bedoelt te zeggen, is dat we dus wel degelijk ongeveer kunnen zien aankomen wanneer Hij terugkomt, maar niet tot op de dag of het uur nauwkeurig. "Want u weet zelf heel goed dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht. Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten. Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen." (1 Thess. 5:2-4, HSV) Onderscheid Er wordt door sommige date-setters weleens gezegd dat de context van Mattheüs 24, Lukas 21 en Markus 13 de wederkomst is, en niet specifiek de opname. Dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat er in de twee hoofdstukken over de opname, 1 Thessalonicenzen 4 en 5, ook in soortgelijke bewoordingen wordt gesproken over het moment van de opname. Die dag komt immers als een dief in de nacht; onverwachts dus. Voor degenen die slapen althans. Hij komt echter niet helemaal onverwachts voor degenen die wakker zijn, meldt Paulus in hetzelfde hoofdstuk. Ik geloof dat Paulus hier over de Dag des Heeren spreekt in een ruimere zin; niet per sé als één dag. Het lijkt hier meer een verwijzing te zijn naar de hele periode van de grote verdrukking. Wij zijn daartoe echter niet bestemd, meldt hij. Slot Wil ik hiermee nu zeggen dat we ons er maar niet meer druk over moeten maken wanneer Jezus terugkomt? Nee, dat wil ik helemaal niet zeggen. Ik geloof dat het juist heel goed is om hiernaar te verlangen. En als u daar dan in uzelf over speculeert, is dat geen doodzonde. Ideeën hebben we allemaal, maar het gaat soms mis als we heel stellig specifieke data naar buiten brengen. We willen toch immers niet dat anderen teleurgesteld raken als er niets gebeurt? Dat is dan juist een anti-getuigenis, waardoor mensen zelfs verder van het geloof af komen te staan. En ook al presenteren we het als "high watch dates", worden die toch vaak verkeerd geïnterpreteerd. Ik zou liever over "high watch season" willen praten, en dat seizoen is nú! We blijven mensen, en maken soms fouten. Elke date-setter tot nu toe was ook 100% zeker van zijn of haar berekening, maar bleek toch over bepaalde dingen niet goed na te hebben gedacht. Blijf elkaar echter bemoedigen. Verlang naar Jezus en de opname. Blijf letten op de tekenen van de tijden. En praat erover. U zult niet teleurgesteld worden :) "Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal. En niet alleen mij, maar ook allen die Zijn verschijning hebben liefgehad." (2 Timotheüs 4:8, HSV)
17 Comments
DrM
7/29/2023 09:45:15
Het noemen en berekenen van de datum van de Opname van de Gemeente aan de hand van de stand van sterren en planeten, Joodse feestdagen en bepaalde gebeurtenissen is eigenlijk waarzeggerij en occultisme, maar dan met een christelijk sausje overheen gegoten. Zie https://www.faithwriters.com/article-details.php?id=214245 "Rapture Soothsaying". Laten we daar dan ook van verre blijven.
Reply
L.Overduin
7/29/2023 10:23:31
Ja, er was nu weer een veronderstelling over de wijnoogst als het ware pinksterfeest, en dus zou de opname er mee bedoeld zijn, zo speculeren we maar door, en inmiddels ook achterhaald.
Reply
Tineke
7/29/2023 17:29:20
Dat zijn ook precies mijn gedachten! Laten we waakzaam blijven en ons verheugen op het aanbreken van dat belangrijke moment, maar niet berekenen of speculeren, want dan gaan we in tegen de woorden van de Here Jezus zelf.
Reply
pieter
7/29/2023 10:40:33
kan het ook zo zijn dat de beslissing voor wat betreft het tijdstip van de opname nog niet genomen is door God en dat het ook afhangt van ontwikkelingen op deze wereld en/of ontwikkelingen in Zijn gemeente? bij God is immers geen tijd.
Reply
L.Overduin
7/29/2023 14:16:42
Ja, bij God is er wel tijdsbepaling
Reply
Tineke
7/29/2023 17:32:06
Ja, wel duidelijk waarom het 430 jaren waren. Er was gezegd dat het volk 400 jaren onderdrukt zou worden. Die eerste 30 jaren woonden Jacob en zijn familie er wel, maar werden ze niet onderdrukt. Hoe exact zijn Gods Woorden.
Mathilde
7/29/2023 14:48:35
"Bedenk dan hoe u het hebt ontvangen en gehoord, en houd het vast en bekeer u. Als u dan niet waakzaam bent, zal Ik bij u komen als een dief en u zult beslist niet weten op welk uur Ik bij u zal komen."
Reply
L.Overduin
7/29/2023 18:56:34
Tineke hoe kom je aan dat idee? Jacob was 130 toen hij in Egypte kwam en werd 147. Dat is maar 17 jaar. Jozef was 37 toen Jakob in Egypte kwam en werd 110 jaar. Dus woonden ze in vrede gedurende zeker 73 jaar. Dus die "dertig jaar" blijft een raadsel.
Reply
L.Overduin
7/29/2023 19:03:31
O even nog een rectificatie. Jozef was 39 toen zijn vader in Egypte kwam, 7 +2. Dus ruim 70 jaar rust tot hij stierf.
Reply
Tineke
7/29/2023 21:02:17
Dan was Jacob dus 91 toen Jozef geboren werd en nog een aantal jaren ouder toen Benjamin geboren werd. En Rachel was dan ook al heel oud toen ze haar zoons kreeg. Is dat ook niet een beetje onaannemelijk?
Reply
L.Overduin
7/29/2023 21:37:43
Is de Schrift onaannemelijk? Vlgs mij kloppen de leeftijden, Admin?
L.Overduin
7/29/2023 22:03:12
Nog een interessante aanvulling.
Wesley
8/3/2023 08:34:04
Wat is daar onaannemelijk aan? Lea en Rachel kregen alleen kinderen omdat God hun "baarmoeders opende" (Genesis 29:31, 30:22). In principe kunnen ze net als Sara zelfs 90 zijn geweest.
Annet
7/30/2023 09:12:01
Geliefde broeders en zusters,
Reply
Todd Parker
7/31/2023 20:40:10
Season. Yes, indeed true. Summer. I think so. We are in the summer!
Reply
Siska
8/5/2023 14:26:15
Amen Annet! De laatste prophecy update van J.D Farag past mooi bij deze topic. Een aanrader 👍🙏
Reply
Annet
8/5/2023 21:31:19
Bedankt voor de tip, Siska! :) Ik lig een beetje achter met de preken van broeder Farag, maar ik ga het snel inhalen! Zo bemoedigend altijd! ♡
Reply
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Categorieën
Alles
Archieven
Augustus 2024
|