"En ik zag en zie, een wit paard, en Hij Die erop zat, had een boog. En Hem was een kroon gegeven en Hij trok uit, overwinnend en om te overwinnen." (Openbaring 6:2, HSV)
Bijbel Al in de eerste stills van de pitch hierboven wordt duidelijk dat de makers ervan "iets" met de Bijbel hebben. Is dat dan hét alternatief voor de christen anno 2023? Not so fast, citizen! Laten we eens een betere kijk nemen. In het begin van het filmpje zien we klassieke afbeeldingen van hoe men dacht dat de toren van Babel eruit zag. Die beelden zijn bewust in het filmpje gezet, waarbij men vooral wilde laten zien dat het WEF bezig is om door inspanning van mensen iets op te tuigen waarmee men zich als mensen verenigt en God aan de kant zet. ARC wil in het filmpje laten zien dat het God niet aan de kant wil zetten, en flirt daarom sterk met de "christelijke normen, waarden en cultuur". Maar let er eens goed op wat men verder zegt. In feite brengen zij dezelfde boodschap van hoe "wij mensen" ons kunnen verenigen om grootste dingen te bereiken, met als enige verschil dat er een pseudochristelijk sausje overheen gegoten wordt om het ook behapbaar te maken voor de maatschappijkritische cultuurchristen, en waarbij de focus ligt op het draagvlak van de maatschappij in plaats van de wensen van de elite. Hierbij wordt echter één kapitale fout gemaakt: Hoe zit het met de wensen van God? De Naam van Jezus wordt nergens in het promotiefilmpje genoemd. Dat zou iets moeten zeggen. Schermen met woorden als "christendom" is ook hier dus weer een lepe truc. Uiteindelijk ligt het geloof van deze mensen niet in God, maar in henzelf, zoals ze ook eerlijk toegeven in de pitch. "Het is tijd om een meer optimistische visie te brengen,
"En zij zeiden: Kom, laten wij voor ons een stad bouwen, en een toren waarvan de top in de hemel reikt, en laten we voor ons een naam maken, anders worden wij over heel de aarde verspreid!" (Genesis 11:4, HSV) Rebellie De fout die ARC dus in feite maakt, is precies dezelfde als de bouwers van de toren van Babel ook maakten. Zij meenden ook zelf wel even de problemen van hun tijd te kunnen fiksen door samen te werken. Kijk waar de focus ligt in Genesis 11. En kijk waar de focus ligt bij ARC. Ik hoor veel "we" en weinig tot niets over Hem (God). Laat staan dat we iets over Jezus horen. Het is nog steeds een vorm van rebellie. Ook al zijn de mensen van ARC zich bewust van de Hogere Macht, dat was men zich in Genesis 11 ook. De naam Bab-El is in veel Semitische talen te herleiden als Poort (Bab) naar God (El). Waarom denkt u dat God immers zo boos was? Omdat ze een toren bouwden? Die bouwt men vandaag de dag nog steeds, en veel hoger dan dat. Waarom bouwden ze die dan niet op een berg, maar op de vlakte (Gen. 11:2), als men létterlijk dacht bij de hemel te kunnen komen? Nee, de essentie van de zonde zat hem in het verenigd zoeken naar een niet-legitieme manier om bij God te komen. En daarvoor is het geloof in God dus wel een basale premisse. Nu kan ik natuurlijk weinig zeggen over wat mensen als Peterson of collega ARC-spreker Ayaan Hirsi Ali (die recent ook "christen" is geworden) in hun hart geloven, maar opvallend is dat de Naam van Jezus nauwgezet wordt gemeden. Humanisme Wat we in essentie ook hier weer zien, is dat humanisme de primaire drijvende kracht is achter de beweging. Naast twee senior pastors (Agu Irukwu en Nims Obunge) op het advisory board, zien we immers ook humanisten als Strauss en Blackwood, en zelfs hindoes als Vivek Ramaswamy. Laat u niet misleiden, maar houd uw oog op Jezus. Ook in de verkiezingen deze week is het een goede lakmoesproef om te kijken naar wat campagnefilmpjes zeggen over Jezus. SGP komt dichtbij met woorden als "Bijbels kompas", maar waar zie ik Jezus op hun partijprogramma? Bij de ChristenUnie maakt men het nog bonter. Ze reppen niet meer over hun geloof in Jezus, maar over hun geloof in ruimte (0.43 min.) Toegegeven, het woord "schepping" wordt nog even strategisch gedropt, maar verder is het feitelijk gewoon de "christelijke" versie van GroenLinks. Ook hier horen we over "samen bouwen aan een hoopvolle toekomst" (1.10 min.), wat in essentie ook het verlangen was van de bouwers van Babel. Nogmaals, ik wil niets zeggen over het individuele geloof van alle mensen die hierop stemmen of zich verkiesbaar stellen, maar enkel de grote lijn aangeven. De enige partij waar ik nog op had willen stemmen, doet dit jaar niet meer mee: Jezus Leeft. Verder geloof ik sowieso niet in democratie. Het is in feite de mening van de meerderheid, en als die meerderheid anti-Jezus is, dan wil ik daar part nog deel aan hebben. Iets wat democratisch verkozen is, is dus niet inherent goed. De bottom-upbenadering van ARC is derhalve ook weer van hetzelfde laken een pak. Eindtijd Ook in de grote verdrukking zien we dat er iemand komt met mooie praatjes en die "vrede" brengt. Er wordt zelfs over een boog (vrij vertaald: een arc) gesproken in Openbaring 6:2. De ruiter hier is de antichrist, die overigens veel lijkt op Jezus, Die ook op een wit paard rijdt in Openbaring 19. Of dit een verwijzing is naar iemand binnen ARC? Dat hoeft niet per se waar te zijn, maar het is wel opvallend. We moeten ons niet blindstaren op het WEF of welke linkse club dan ook. Het gevaar kan ook van "rechts" komen of zelfs vanuit een hoek die wij nu als "christelijk" zouden bestempelen. Jezus geeft immers aan dat zelfs de uitverkorenen verleid zouden worden, als dat mogelijk was (Matth. 24:24). Waarom is dat dan niet mogelijk? Is dit dan misschien een subtiele hint naar de opname, waarmee Jezus voorkomt dat de Bruid voor deze misleiding valt? Daar wil ik nu even niet op ingaan, maar het zegt wel iets over hoe diep de misleiding gaat. Dit zijn immers niet zomaar mensen die misleid worden, maar potentieel zouden uitverkorenen dus misleid kunnen worden! Dat kan natuurlijk over Joden gaan, maar ook christenen worden in de zendbrieven vaak uitverkorenen genoemd. Wat we dus moeten doen is waakzaam blijven en anderen liefdevol blijven waarschuwen voor dit soort initiatieven die aan de oppervlakte heel goed lijken. Loop niet zomaar blind achter een leider aan. Wat zijn zijn of haar vruchten? En wat is diens visie op Jezus? Jezus is de Enige Die échte verlossing kan brengen. De CU kan dat niet, ARC niet, nee niemand anders. God bless! "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven." (Johannes 5:24, HSV)
31 Comments
DrM
11/18/2023 10:48:47
Zou het kunnen dat rechts-conservatieve partijen als de BBB, NSC, PVV, JA21, FvD, SGP en delen van de VVD en het CDA zich ook bij deze rechtse denktank hebben aangesloten? Het valt mij sterk op dat het om de verkiezingen op 22 november as. heel erg over "wij gaan het anders doen" gaat, met VVD-lijsttrekker Dylan Yesilgöz en NSC-lijsttrekker Pieter Omtzigt voorop.
Reply
Annet
11/18/2023 11:43:35
"Wij gaan het anders (beter) doen".
Reply
Tineke Visser
11/18/2023 12:17:41
Helemaal mee eens Annet.
Tineke Visser
11/18/2023 11:05:36
Heel goed dat je waarschuwt en er ook prominente namen bij noemt. Je vertolkt exact mijn gedachten hierover. De sleutel is inderdaad: De Here Jezus.
Reply
Alie
11/18/2023 11:57:50
Ik denk dat men een verkeerde uitleg geeft aan het woord uitverkoren. De algemene visie is: door God verkozen ten eeuwige leven.
Reply
Tineke Visser
11/28/2023 08:33:42
Ja Alie, zo zie ik het ook.
Reply
DrM
11/18/2023 12:34:01
Ondertussen dreigt de vrijheid van onderwijs stevig ingeperkt te worden, lees ik op https://www.ad.nl/opinie/vrijheid-onderwijs-in-het-geding-bij-deze-verkiezingen~ad906f86/ "Vrijheid onderwijs in het geding bij deze verkiezingen". Artikel geschreven door "Mirjam Bikker en Nico Drost".
Reply
Josuah
11/18/2023 14:18:25
Heeft nooit gestemt op een christelijke partij, SGP, CU en CDA een pot nat. Al deze partijen hebben nederland om zeep geholpen, en dan zg wij, jullie, ... wie trapt nu daarin. Zodra ik het woord christen hoor dan rijzen mijn haar naar boven. Ook Jordan Peterson is bekeerd lid van ARC, wat medeoprichter. Vraag mij af tot wie deze man zich bekeerd heeft, smooth talker.
Reply
L.Overduin
11/18/2023 16:00:45
Rom.13 zegt wel dat wij de overheden over ons gesteld moeten gehoorzamen, maar 2Kor.5 zegt dat wij ons niet moeten verbinden met ongelovigen, laat staan in een politieke arena.
Reply
Tineke Visser
11/18/2023 16:24:13
Ja, helemaal mee eens
Reply
DrM
11/18/2023 16:49:36
In het Zoeklicht van november staat nog een interessant artikel over christen-zijn en de politiek met als titel "Gaan christen-zijn en politiek samen?".
Reply
Tineke Visser
11/18/2023 17:27:02
Dat eerste ben ik niet met u eens. Iedere christen in de politiek moet water bij de wijn doen, en standpunten en acties onderschrijven die wellicht niet bijbels zijn. Zie ook weer het verhaal van Chris Stoffer over de Great Reset. Ik hoop voor hem dat hij er in het echte leven een duidelijker standpunt over heeft, maar nu moet hij wel meeheulen met de wolven in schaapskleren.
DrM
11/18/2023 18:21:09
Bedoel je dit artikel op https://wi.sgp.nl/actueel/nieuws/chris-stoffer-uit-kritiek-op-great-reset "Chris Stoffer uit kritiek op Great Reset"?
Tineke Visser
11/18/2023 19:33:47
DRM, inderdaad, dat artikel bedoel ik. Hij formuleert het allemaal precies politiek correct, net binnen de lijntjes.
Reply
L.Overduin
11/18/2023 21:02:25
Een ieder christen moet zijn eigen afweging maken, maar een bijbels voorbeeld is Abraham en Lot. Abraham ondanks zijn falen af en toe bleef in het land bij het altaar, Lot koos voor Sodom waar hij ook in de poort (politiek) zat. We weten hoe het afliep. Hij kwelde zijn ziel door het dagelijks zien en horen van de daden van de goddelozen en verloor zijn vrouw en schoonzonen en alles wat hij bezat.
Reply
Todd Parker
11/21/2023 16:47:42
very interesting.
Reply
L.Overduin
11/22/2023 20:11:48
Dit is aan te bevelen. Ik heb het al eerder aangegeven, dat Turkije een kwalijke rol gaat spelen. Velen denken eerst aan Ez.38-39 maar Dan.8 en 11 beschrijven nog een andere macht, de koning van het Noorden. Hij is in onderstaand filmpje aan het woord.
Reply
DrM
11/23/2023 10:03:20
Nu Geert Wilders van de PVV de verkiezingen heeft gewonnen, betekent dit ook een schokgolf door Europa. Op https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5420360/europa-buitenlandse-media-wilders-figaro-bbc-bild "'Ongerustheid in Brussel'
Reply
Die vind ik dan weer ver gezocht. Pvv is juist heel anti-Europees. Samenwerkingen zullen via een andere route plaats kunnen hebben natuurlijk, zoals via ARC of een nieuw initiatief, maar niet via de gebaande paden. Dit soort partijen zijn juist sterk nationalistisch en niet globalistisch.
Reply
DrM
11/23/2023 11:35:15
Of kan de opkomst van het nationalistische rechts-populisme in Europa er juist toe leiden dat de globalistische links-liberalen in Europa bij elkaar komen en dat zij dan juist die 10 koningen zullen zijn die de macht aan de antichrist zullen overdragen? Die 10 koningen hoeven dan in dit geval geen landen te zijn, maar kunnen dan ook bijv. 10 Eurocommissarissen zijn.
DrM
11/24/2023 10:24:39
Admin, waarom zou die 10-statenbond, naar mijn mening bestaande uit extreemrechtse regeringen, dan niet via de gebaande paden kunnen? Europese extreemrechtse partijen hebben wel degelijk connecties met elkaar en werken ook samen. Begin 2017 kwamen de leiders van deze partijen bij elkaar, zie https://nos.nl/artikel/2154091-wilders-petry-en-le-pen-presenteren-zich-als-leiders-nieuwe-europa "Wilders, Petry en Le Pen presenteren zich als 'leiders nieuwe Europa'". En dat nieuwe Europa is naar mijn idee niets anders dan het Hersteld Romeinse Rijk.
Annet
11/23/2023 11:39:35
Mensen beginnen blijkbaar in te zien wat voor tikkende tijdbom er met de massa-immigratie Europa in is geslopen.
Reply
L.Overduin
11/23/2023 13:43:14
Als het die kant uit gaat dan is onze verlossing zeer nabij maranatha. Er staat in Dan.7 dat er een kleine hoorn is die drie van de tien horens onderwerpt, en in Openb.17 staat dat de tien koningen op een ure macht verkrijgen met het beest, de achtste koning. Voor die tijd zijn we boven vlgs 2 Thess.2
Reply
DrM
11/23/2023 15:16:08
Precies, de gewone burgers in Europa zijn het progressief-liberale en het neoliberale beleid, dat gestoeld is op marktwerking/privatisering, kleine overheid met karige sociale voorzieningen, macht van het grootkapitaal, enz. helemaal zat en stemmen daardoor op populistisch radicaal-rechts. Zie ook https://decorrespondent.nl/14961/de-zege-van-de-pvv-laat-zien-als-vooruitgang-geen-verhaal-heeft-vertelt-het-verleden-waar-we-naartoe-gaan/d42b6109-7d4c-055c-3b06-9bee1b968d35 "De zege van de PVV laat zien: als vooruitgang geen verhaal heeft, vertelt het verleden waar we naartoe gaan Rob Wijnberg".
Lambert Zandman
11/24/2023 10:55:39
We denken het allemaal te weten, maar.....we weten noch de dag, noch het uur.
Reply
KG
11/26/2023 15:57:08
Merk op dat het God Zelf is die de antichrist ingeeft om de hoer van Babylon te gaan haten, haar te beroven en daarna te doden. Hoer van Babylon is heden herkenbaar als Libertas en haar klanten zijn de liberalen. Libertas werd tijdens de Franse revolutie door de anti christelijke koppensnellende Jakobijnen de godin van de rede genoemd. Sindsdien is er sprake van een Philadelphia kerk en een Laodiciakerk waarbij laatstgenoemde door de tijd steeds meer op de voorgrond is komen te staan en gezien kan worden als de liberale christenheid, net zoals je liberale joodsheid hebt. Het is een voorouderlijke traditie en cultuur geworden ipv geloof en dat is een van de zonden die Christus de farizeers kwalijk nam. De Bijbel stelt dat ze makkelijk te ontmaskeren zijn want ze zullen de Godheid van Christus niet erkennen en dus onderschrijven ze ook niet de christelijke geloofsbeleidenis waardoor ze overduidelijk geen christen zijn hoewel ze zichzelf soms wel zo benoemen. De christenheid lift mee met het zout der aarde totdat het verdwenen is en zal denk aansluiting vinden met het jodendom. Althans de eerste 3,5 jaar waarna de antichrist de religies buiten zichzelf zal verbieden. Ik vermoed ook dat deze christenheid via de antichrist aan de haal zal gaan met de bovennatuurlijke ondergang van het Gog Magog leger. De antichrist doet immers ook vuur uit de hemel neerkomen op de aarde volgens Openbaring 13:13-14
Reply
Jesse
11/27/2023 22:46:37
Het is allemaal een grote poppenkast lieve mensen, die hele politiek met dat links/rechts-veehaal. Wie heeft er na de wederopbouw nog opbouw gezien? Het is slechts afbraak wat de klok slaat. Het volk wordt bezig gehouden met brood en spelen; allemaal afleiding van waar het werkelijk om gaat. Verdeel en heers; houdt het volk lekker bezig met van alles en nog wat en laat ze geloven dat ze een stem hebben, een keuze hebben. Ondertussen gaan achter de schermen de plannen gewoon door. Ten minsten dat is mijn observatie tot op heden. Zal er dan nu eindelijk iets wezenlijk veranderen met Wilders? Het zal mij benieuwen. Ik dacht het toendertijd met Pim Fortuin ook...
Reply
DrM
11/28/2023 07:58:37
Het nieuwe rechtse kabinet dat moet bestaan uit de PVV, BBB en NSC, en de VVD daarbij als gedoogpartner. Dit kan er ook toe leiden dat bijv. in andere Europese landen in de komende tijd extreemrechts ook aan de macht komt, vooral ten gevolge van ontevredenheid onder de bevolking over het huidige politieke establishment. Zo dreigt er in Duitsland t.g.v. begrotingsperikelen een kabinetscrisis waardoor tijdens de eerstvolgende verkiezingen de extreemrechtse partij AfD aan de macht dreigt te komen.
Reply
Tineke Visser
11/28/2023 08:59:56
We focussen nu op de politieke coalities en hun invloed op Europa, maar om Agenda 2030 te halen is er meer nodig, lijkt mij. Is het niet opvallend dat er op 22 nov een aanslag werd gepleegd bij de Niagara Waterval, en dat op diezelfde datum de grootste bank van Zwitserland triljarden verloor en dat mensen daardoor hun depositogeld dat op die datum vrijkwam, niet meer konden opnemen? Het hele financiële systeem zou wel eens kunnen omvallen en dan komt de CBDC snel in zicht, waarmee absolute controle en uitsluiting ook in zicht komt. Nog een ander punt dat ik opvallend vind is het feit dat Israël en Wilders connecties hebben. Wat kan hieruit nog voortvloeien.
Reply
DrM
11/28/2023 10:05:02
Wilders en Israël die connecties met elkaar hebben. Kan het zijn dat de antichrist vanuit dezelfde politieke richting komt als Wilders? Rechts-conservatieve partijen in Europa zijn meer op Israël gericht dan progressief-liberaal.
Reply
L.Overduin
11/28/2023 18:32:30
De vrijmetselaarstactiek is Hegeliaans. Creër een links/rechts maatschappij, de these en de antithese, en kom vervolgens met de oplossing, de synthese. De hele westerse politiek zit zo in elkaar.
Reply
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Categorieën
Alles
Archieven
Augustus 2024
|